Hirdetés

A 75 éven át aktív keramikus New Jersey-i kiállítása.

Önmagában is figyelemre méltó az Eva Zeisel: A Century Of Designing Elegance c. kiállítás, amelyhez ráadásképp egy remek beszélgetés is készült – írta a Tizen9.hu oldal. A kiállítást az egyesült államokbeli Morristown városban (New Jersey), a Morris Museumban nyitották meg, és talán a kíváncsiak és szerencsések október 4-ig még láthatják is.

Eva Zeisel Striker Éva Amália néven született Budapesten 1906. november 13-án. „Anyagi ágról a magyar szellemi, gazdasági, tudomány életben egyaránt meghatározó, híres Polányi (Pollacsek) családba született. Nagymamája, Polacsek Mihályné, Cecilia Wohl, a korszak szabadgondolkodója, aki 19-20. század fordulóján híres irodalmi szalont tartott fenn Budapesten, lánya, Laura is örökölte anyja energikusságát: az első nő volt itthon, aki történészdiplomát szerzett; érdekelte a pszichológia (Freuddal állt levelezésben) és a reformpedagógia, 1911-ben pedig a korban egyedülálló, fejlesztő jellegű magánóvodát nyitott” – írja a Tizen9.

Éva Zeisel a képzőművészeti pályát választotta. 1923-ban beiratkozott a budapesti Képzőművészeti Főiskolára, festő szeretett volna lenni, későbbi visszaemlékezések (saját és lánya) alapján azonban édesanyja tanácsára inkább kevésbé magányos és biztos megélhetést biztosító szakmát választott: keramikusnak tanult.

„Hagyományos módon, azaz egy mester és a korong mellett sajátította el az alapokat, tanult, segéd lett, vizsgát tett, és a Tetőfedők, Sínfektetők, Kemencetapasztók, Kéményseprők és Fazekasok Céhének tagja lett 

– jegyzi meg a honlap. – Előbb saját műhelyben egyedi és kisszériákat készít és ad el, majd elszegődik a Gránitba, majd ezt követik a szakmai, emberi kalandok a világ különböző részein.”

Ruganyos szék és étkészlet Eva Zeiseltől Fotók: evazeisel.com

Az 1920-as évek második felében Németország dolgozott, majd a 30-as évek elején a Szovjetunióba ment, ahol egy ukrajnai gyárban, majd a leningrádi Lomonoszov gyárban tervezett. 1934-ben már a szovjet üveg- és kerámiaipar művészeti vezetője volt a Moszkva közeli Dulevóban, de néhány hónappal a kinevezése után összeesküvés vádjával letartóztatták, és másfél évre börtönbe zárták.

„Börtönben töltött hónapjairól visszaemlékezést írt – de gyerekkori barátja, állítólag egy időben szerelme, Arthur Koestler az ő történetét is beépítette Sötétség délben című regényébe. Szabadulása után, 1937 őszén barátjával, későbbi férjével, Hans Zeisellel Bécsbe, azután Angliába ment, végül 1938-ban az USA-ban telepedtek le, az 1950-es évek végére Eva Zeisel már világszerte ismert, igen produktív alkotóvá vált” – folytatja a Tizen9.

Nem tartotta ipari formatervezőnek (industrial designer), és nem csupán a kerámia területén mozgott otthonosan. “Tárgyak készítője vagyok” – így határozta meg önmagát, hivatását.

A videón a kiállítás kurátora, Ronald T. Labaco Eva Zeisel lányával, Jean Richards-szal beszélget a designer életéről, munkáiról, de keveset szólnak a szakmai indulásról. Szót ejtenek arról, hogy az izgalmas életű, csodálatos életművet ránk hagyó világhírű tervező, aki 105 éves koráig élt, és tényleg élete végéig alkotott.

A beszélgetés vége felé a kiállítás rendezője megemlíti az UFO nevű teás-reggelizős készletet, amit Zeisel Magyarországon tervez a Gránitban, amikor az 1983-ban egy világ körüli út, utazókiállítás keretében rövid időre hazalátogat, de sajnos képet nem mutatnak erről (az UFO mellett egy fedeles tál is készült a látogatáskor).

Még 2001-ben egy TED-videó is készült Zeisellel, amelyben vicces részleteket mesél (a gyár nevének említése nélkül) arról, hogyan került a Gránit gyárba, és később miért távozott onnan. 

Legutóbb Budapesten 1988-ban rendeztek kiállítást Eva Zeisel munkáiból a Budapesti Iparművészeti Múzeumban. Eva Zeisel életét, munkáit, hitvallását alaposabban is megismerhetjük a hivatalos honlapján, ahol remek képeket találtunk az alkotásairól.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Ha nekem egy rózsaszín Zsolnaym lehetne!

Ha nekem egy rózsaszín Zsolnaym lehetne!

Persze nincs, de Winkler Barnabás és Hübner Teodóra könyve kárpótol...

Kívül, belül, festve, mázazva

Kívül, belül, festve, mázazva

Az épületkerámia magyarországi történetéről. Interjú Hajtó Kornéliával!

Új esztétika a cserépkályhák többszázéves hagyományában

Új esztétika a cserépkályhák többszázéves hagyományában

Laufer Ferenc, a Flying Objects társalapítója cserépkályha-tervezésbe kezdett.

Hirdetés