Mi történik, ha egy építész személyes magazin-gyűjteménye egy történész-lakberendező kezébe kerül? Avagy: ne csak nézegessük, de lássunk és értsünk is meg, s fedezzük fel közösen a szocializmus tér- és tárgykultúráját!

Márciusban bepillantást nyerhettünk az egyre népszerűbb Hungarian Objects Instagram-oldal keletkezéstörténetébe, amikor is a projekt megálmodója, a Paradigma Ariadné építész stúdió egyik alapítója, Csóka Attila Róbert mesélt nekünk a szocialista otthonok, terek és tárgyak iránt érzett rajongásáról. A korszak kedvelőiként úgy döntöttünk, közelebbről is „belelapozunk” Attila archívumába, s azt megmutatjuk mások szemüvegén keresztül. Háromrészes mini sorozatunkban interjúalanyaink véletlenszerűen kapott cikkekkel, képekkel találják szembe magunkat, mi pedig kérdéseket intézünk hozzájuk. Íme a sorozat első része, Vörös Kati történész-lakberendező tolmácsolásában.

 

A kiválasztott Lakáskultúra-cikkek:
- Az igények ismeretében, az adottságokhoz alkalmazkodva (1975)
- Független mint egy családi ház (1977)
- Variációk egy–győri–témára (1974)

 


Mindegyik Attila által kiválasztott Lakáskultúra cikk a hetvenes évekről tudósít: van közte házgyári két és fél szoba-hallos lakás, építész tervezte-építette ikerház, lejtőre épült társasház. Te egyszerre kétféle „szemüvegen” keresztül nézel ezekre a cikkekre: egyrészt mint lakberendező, másrészt mint történész. Mit látsz ezeken a magazinhasábokon?

Vörös Kati: Történészlelkű lakberendezőként gyűjtöm és rendszeresen lapozgatom a két világháború közötti időszak és az államszocializmus korszakának lakberendezési irodalmát. Minél többet olvas az ember, annál nyilvánvalóbbá válik, hogy nincs új a nap alatt. De a múlt kiadványai nemcsak rácsodálkozásra jók, hanem érdekes designtörténeti összefüggésekre, sőt ma is érvényes, újnak ható ötletekre bukkanhatunk. Egyik fontos inspiráció- és információforrásom az 1965-ben alapított és 1967-től rendszeresen megjelenő Lakáskultúra, amelynek első három évtizedének – egy hajdani hű olvasó által akkurátusan beköttetett – lapszámai mindig a kezem ügyében vannak. A kedvencem az 1965 és 1970-es évek vége közötti másfél évtized, amikor a háború után domináns skandináv design hatása volt leginkább tetten érhető a magazin anyagaiban.
 


Az Attila által választott cikkekben bemutatott lakások is ehhez az időszakhoz kötődnek. Építészeti megoldásaikban, térhasználatukban, bútorzatukban kiemelkednek nemcsak a korszak átlagából, hanem a Lakáskultúrában bemutatott legtöbb otthon közül is. Nem véletlenül, hiszen egy kivételével  mindegyiknek építész volt az egyedi igényeket figyelembe vevő tervezője, illetve lakója. Bár az 1970-es évek közepén lettek publikálva, a lakások az előző – a klasszikus modernizmushoz visszanyúló – bő évtized termékei.
 


A Hofer Miklós és Kuba Gellért által a Zsemlye utcában felépített, terméskővel borított ikerházat találom a legérdekesebbnek. Leginkább azt, hogy egy ilyen épület csendben megszülethetett az ötvenes évek végének-hatvanas évek elejének magyar kontextusában. A bemutatott házfél dupla légterű nappalija, a kerttel és a belső térrel közvetlen kapcsolatot biztosító magas, földig érő ablak, a lebegő lépcső engem leginkább a mexikói építész, Luis Barragán 1948-ban épült otthonára emlékeztet. A bútorok, az anyagok, a berendezés logikája ugyanakkor egyértelműen skandináv hatást mutat. Lakberendezési szempontból szimpatikus a nem direkt gyerekszobásan berendezett gyerekszoba, hiszen a játékok és könyvek elég színt és „gyerekséget” adnak. Ma is példamutató a világítás használata, ahogy a lámpák egyszerre dekoratív tárgyak és a különféle otthoni tevékenységeket célzottan szolgáló fényforrások.
 


A Kévés György által 1966-ban a Sashegyre tervezett társasház Alvar Aalto 1938-ban épült teraszos lakóházát idézi. Ahogy azt is gondolhatnánk, hogy a  (csak fekete-fehér képeken bemutatott) szellősen berendezett, klinkertégla-falú és világos falécekkel borított mennyezetű lakás nem Budapesten, hanem Helsinkiben van. A másik ugyanitt található egyterű otthon is merőben szokatlan volt a korabeli magyar olvasónak. Ebben a lakásban mindent az átláthatóság szolgálatába állítottak: a térbe nyúló bútorok alacsonyak és vagy fehérek, vagy a padlószőnyeg narancssárgás színéhez hasonló szövettel borítottak (még az asztalterítő is ilyen színű), így vizuálisan egybefüggő felületet képeznek a padlóval. Jópofa ötlet – az ugyancsak narancssárga – kettészedett műanyag pilleszékek kaspóként való használata az ablak mellett.
 


A hetvenes évek tágabb divatjába illeszkedik a népi tárgyak: tányérok, köcsögök, hímzett párnák megjelenése a modern városi lakásban. Ötletes megoldás a vastag csergetakaró függönyként való használata, ami a téli hidegben láthatóan szigetelő funkciót is ellátott. Mindhárom lakásban jelen van a korszak jellegzetes bútora, a heverő. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy a nemzetközi színvonalú, a mai – a mid-century modern esztétikumát ismét nagyra értékelő – szemmel is inspiratív lakások távolról sem reprezentatív példái a korszak lakhatási és lakberendezési valóságának.
 


Házgyári lakás. Tegyük tisztába ezt a fogalmat, illetve tudsz-e nekünk szakemberként segíteni abban, hogy meglássuk az ilyen típusú lakások előnyeit, illetve hátrányait azon túl, hogy persze, elöntenek bennünket a nosztalgikus érzelmek. Vagyis: segíts kérlek az olvasónak abban, hogy tovább lásson a rózsaszín retró szemüvegen.

Vörös Kati: A győri házgyári lakások már valamivel közelebb állnak a valós lakásviszonyokhoz. De csak valamivel. A háború utáni nyomasztó lakáshiány megoldására hirdették meg 1960-ban a tizenöt éves lakásépítési tervet, ami egymillió lakás megépítését tűzte ki célul – elsősorban a paneles technológia segítségével. Az 1974-es cikkben bemutatott győri lakások az 1968-ban megnyílt Győri Házgyár 1969-ben átadott produktumai. Minden itt készült lakás előszobájában mennyezetig érő beépített szekrény volt, a fürdőszoba és a WC a gyárban készre szerelt, beépített berendezésű kabin, a konyhákat beépített konyhabútorral (mosogatóval és gáztűzhellyel) szerelték fel. A szobákban parketta, a többi helyiségben műanyag padló volt. A falakat tapéta, a konyhában és a fürdőszobában műanyag csempe borította. A házak távfűtésesek voltak, állandó központi melegvízellátással. Nem szabad elfelejteni, hogy amikor a többségében leromlott állapotú, elavult magyar lakások harmadában volt csak fürdőszoba és mintegy négyszázezer ember várt – esetenként tíz évet – lakásra, akkor mindez sokak számára elérhetetlen álomnak és lenyűgözően modernnek hatott.
 


Ugyanakkor a paneles építkezésnek voltak árnyoldalai is. Leginkább az, hogy amiatt, hogy minél gyorsabban, minél több otthont akartak felépíteni, a lakások túl kicsik voltak. Az átlagos panellakás mérete 53 négyzetméter volt. A legtöbb házgyári lakás kétszobás volt, amelyek a hivatalos osztályozás szerint négy férőhelyesnek számítottak, a kevés és nagynak számító győri 62,5 m2-es két és fél szoba-hallos lakás öt férőhelyes, a még ritkább 65 m2-es pedig hat férőhelyes volt. Nem ritkán két generáció öt tagja lakott egy 56 m2-es két és fél szobás lakásban. A cikkben bemutatott tágasnak számító otthonokban lakó háromtagú családok tehát kivételezett helyzetben voltak. Ha a 62,5 m2-es bérlakás relatív luxusnak számított, akkor képzeljük el, hogy mit érzett a korabeli olvasó a fentebb tárgyalt 21 négyzetméteres panorámás terasszal rendelkező, egyedi módon berendezett 75 m2-es saját tulajdonú társasházi lakás képeit látva.
 


Bár elsőre nem úgy tűnhet, a két győri házgyári lakás berendezése sem volt átlagos. Az egyikben egyértelműen építész lakott, a másiknak valamilyen értelmiségi foglalkozást űző lakója volt. Az építész lakásában feltűnő a lakás funkcióinak nem szokványos felosztása, például a hagyományos ülőgarnitúra hiánya. Különösen érdekes a saját kezűleg készített többfunkciós hálószobabútor, ahol a közeli barátokat is fogadták. Tulajdonképpen az amerikai conversation pit panellakásbeli változatát hozták létre. A tudatosan nyugatias, dekadens hangulatot növelik a menőnek számító csehszlovák hanglemezek, az NDK space age fotelek a nappaliban és a stratégikusan elhelyezett nyugati tárgyak, mint egy Martini feliratú hamutál vagy egy angol nyelvű poszter.
 


A másik, hagyományosabban berendezett lakás iparművészeti lámpákkal, festményekkel és a korban különlegesnek számító bútorokkal van az átlagosnál szellősebb módon berendezve. Személyes kedvencem a tökéletes galériafal-kompozíció az előszobában, ami kiváló példája annak, hogy hogyan lehet kisebb képeket jó magasságban és dekoratív kompozícióban prezentálni. Hangsúlyozandó, hogy privilégiumnak számított a hallban berendezett külön étkező, a legtöbb panellakó a kis konyhában vagy a nappaliban volt kénytelen étkezni.


Kissé provokatív kérdés következik: vajon az Instagram átvette-e az egykori, illetve mostani lakberendezési magazinok helyét, szerepét? Egyáltalán: miért létezik ma még nyomtatott lakberendezési magazin, ha ott van nekünk az internet és a social media?

Vörös Kati: Olyan kiemelt szerepe, mint amilyen a Lakáskultúrának volt az államszocializmus korszakában, lakberendezési kiadványnak már soha nem lesz. Nem csak az első, hanem a rendszerváltásig az egyetlen magyar lakberendezési magazin volt, amit sajátos módon a Belkereskedelmi Minisztérium Lakberendezési Bizottsága adott ki. Tehát tulajdonképpen propagandakiadvány volt, aminek az volt a célja, hogy az olvasókat megismertesse a „korszerű” és „célszerű” otthon mibenlétével. Alapvetően a kis alapterületű modern – leginkább lakótelepi – lakások berendezésére hozott példákat és adott bútorozási tanácsokat. A sokszor alvásra és étkezésre is használt nappalikat a hetvenes évek közepére eluraló méretes ülőgarnitúrák és szekrénysorok helyett az elemes bútorokat és egyedi darabokat propagálta.
 


A sokszor túlzsúfolt lakások valóságával szemben a Lakáskultúra az itt ismertetett példákhoz hasonlóan általában iparművészek, építészek, kreatív értelmiségiek egyedi módon berendezett lakásait mutatta be követendő példaként. És bár hatással volt a közízlésre és esetenként divatot is teremtett, nem egyszer frusztrációt is okozott, mivel a bemutatott lakásokban látható bútorokat sokszor nem lehetett beszerezni, mert hiánycikkek voltak, egyedileg készültek vagy nyugatról származtak. 1982-ben egy olvasó pedig egyenesen úgy panaszkodott, hogy egyre több cikk kezdődik úgy, hogy  „képzőművész-iparművész házaspár”, „belsőépítész”, feltéve a kérdést, hogy „mi legyen az egyszerűbb emberek lakberendezési gondjaival?” Ami az itt tárgyalt lakások kontextualizálásához is érdekes adalék.
 


Az ember természetesen nem sírja vissza azt a korszakot, amikor egy néhány havonta megjelenő lakberendezési lap, a nyugati filmekben megpillantott enteriőrök és egy-egy külföldi magazin jelentette az összes lakberendezéssel kapcsolatos vizuális inspirációt. Ugyanakkor ma belefulladunk az Instagramon és a Pinteresten ránk ömlő – környezetükből kiragadott – képekbe. Nem véletlen, hogy sok mai magyar lakás tulajdonképpen online látott ötletek, felületes trendek inkoherens gyűjteménye. Igenis nagy értéke van a jól szerkesztett, egy-egy valódi lakást a maga teljességében bemutató magazinoknak. Én általában azt ajánlom, hogy, ha nem valami konkrét építészeti, illetve bútorozási megoldást keresünk, akkor ne online nézegessünk képeket. Inkább magazinokat lapozgassunk, lehetőleg ne a legfrissebbeket, hogy elkerüljük a trendek csapdáját. A magyar lapok közül a Lakáskultúra – az Arcanumon digitálisan elérhető – archív lapszámait ajánlom, a ma kapható nemzetközi felhozatalból pedig a lakberendezési magazinok etalonját, a The World of Interiors-t.
 



Hungarian Objects | Instagram
Vörös Kati
| Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Világító szappanbuborék és teátrális hatás

Világító szappanbuborék és teátrális hatás

Designlámpa guide, best of április.

Modern vintage, világos fa, absztrakt arc és otthoni menedék

Modern vintage, világos fa, absztrakt arc és otthoni menedék

2021 lakberendezési trendjei.

Elárverezik az Andrássy Rezidencia berendezési tárgyait

Elárverezik az Andrássy Rezidencia berendezési tárgyait

Az ötcsillagos borsodi hotelt felújítják, a berendezéseit újra cserélik.

Hirdetés