Intergalaktikus űrutazásra invitált, s a porcelán és üveg előtt tisztelgett a huszonötödik Designblok. Többek között. A jubileum alkalmából most még inkább kitettek magukért a csehek, ezúttal három fő helyszínen

Hosszúfülű mezei nyúl néz vissza ránk a Designblok kreatívjairól – meglepő lehet, hogy ezt az állatot választották a jubiláló esemény reklámarcának. Tegyük hozzá: ez sem most történt, hiszen Kelet- és Közép-Európa legnagyobb designfesztiváljának logójában mindig is szerepelt az éberséget és gyorsaságot szimbolizáló szőrös kis jószág, csak mostanra már megtermett ugrifülessé transzformálódott. Az átváltozás nemcsak a nyúlra, a fesztivál egészére is igaz: nemcsak megmaradt, de fejlődött is az elmúlt huszonöt évben.

Beszámolónk nyomtatásban a OCTOGON magazin 188-as (2023/8-as) lapszámában jelent meg, az online-on bővebb verzióban olvasható!
 

Artisème x Michal Bačák

Az 1998-as indulás a Vitra akkori cseh képviselőjének, valamint a külföldi designbútorok forgalmazásával és belsőépítészeti tervezéssel foglalkozó Konsepti alapítójának, David Řezníčeknek köszönhető, aki londoni és milánói mintára álmodta meg a Designblokot – akkor még csak pár stúdió és designbolt nyitotta ki kapuit az érdeklődők előtt. Pár év múlva Jana Zielinski és Jiří Macek vette át a stafétát, s emelte új szintre az eseményt – nélkülük a Designblok ma nem lenne az, ami. A fesztiváligazgató Zielinski és a kreatív igazgatói feladatokat ellátó Macek mellé aztán a pénzügyekért felelős Adéla Hlavatá és Šimon Borecký produkciós vezető csatlakoztak. A „keménymag” azóta is kitart, s ami még meglepő, hogy a Designblok stáb mindössze tizenegy főből áll, miközben olyan számokat hoznak már évek óta (több mint 200 kiállító és átlagosan 40.000 látogató), amire mi magunk is csak irigykedve pislogunk.
 

A Designblok idei fő helyszíne, a prágai Nemzeti Galéria épületeROE ✳ jatakidu


A Designbloknak sokféle arcát láttam már. Először a Výstaviště Praha Holešovice helyszínen találkoztam vele a Bedřich Münzberger által tervezett szecessziós kiállítási csarnok grandiózus tereiben, ahol (szó szerint) egy tető alá hozták a cseh design legjavát. A kisebb stúdiók, induló márkák, művészeti iskolák és gyártók egyidőben mutatkoztak be, expószerű elrendezésben, különféle standokon – a nagy csarnok melletti régi kőtár falai között pedig a képző- és iparművészet határán mozgó objekteket állították ki. A Designblok később a rendezvényhelyszínként funkcionáló egykori kolostorépületbe, a Gabriel Lociba költözött, s az Iparművészeti Múzeum is fesztiválhelyszínként csatlakozott az eseményhez.
 

Az IHOR márka standja a prágai Iparművészeti MúzeumbanA fiatal tehetségeket bemutató Diploma Selection kiállítás a prágai Iparművészeti Múzeumban


Idén, az évforduló alkalmából a Designblok még nagyobbra nőtt: az Iparművészeti Múzeum megmaradt, a designerek és gyártók java része (125 kiállító) pedig az 1928-ban épült funkcionalista Prágai Nemzeti Galériába költözött a fesztivál néhány napjára. S ha ez még nem lett volna elég: a várnegyedben található Királyi Kert is a Designblok színteréül szolgált – ott egy ezüst fóliába burkolt, kapszula alakú konténerbe, illetve a csodás reneszánsz épület kiállítóterébe nyerhettek bebocsátást a látogatók.

A COSMOS névre keresztelt kapszula belsejében a legnagyobb kortárs cseh tervezők munkáival találkozhattunk intergalaktikus tolmácsolásban. Az építmény előtt kígyózó sor minden bizonnyal nem a designtárgyaknak, hanem a „csupa tükör” installációnak szólt. Aki ide belépett, az valóban úgy érezhette magát, mintha Christopher Nolan „Interstellar” című filmjébe sétált volna be.

A Királyi Kertben felállított COSMOS „űrkapszula”, amely jövő évben Milánóba utazik

Ezzel a látványos installációs megoldással a kiállítás kurátorainak (Jana Zielinski, Jiří Macek) valóban lenyűgöző, földöntúli atmoszférát sikerült teremteniük. Ebben a padlótól a plafonig tükörrel borított (egyébként nem kifejezetten gigantikus), a gravitáció nélküli lebegés érzetét keltő térben a kortárs cseh design top tíz tervezőjének egy-egy tárgyával találkozhattunk, az összekötő kapocs közöttük az üveg matériája volt.

Érteni véljük Zielinski és Macek, illetve a kiállítás építészeti tervezéséért felelős Jan Plecháč szándékát: rendhagyó és ámulatba ejtő kulisszába helyezni, éteri magaslatokba emelni, s ezáltal feljebb pozícionálni a cseh design objekteket. A motiváció is érthető, hiszen a kiállítást 2024 tavaszán Milánóba utaztatják, ahol is a cseh designnak a legszebb arcát kell mutatnia, hogy meggyőzze a designban élen járó olaszokat és a nemzetközi közönséget. Ez a kurátori stratégia azonban nem veszélytelen: könnyűszerrel kaphatta volna meg a Designblok az elitista bélyeget abban az esetben, ha a fesztivál csak és kizárólag e köré a kiállítás köré épül. Ha csak és kizárólag olyan cseh tárgyakat, csúcstervezőket és –márkákat helyezne reflektorfénybe, mint a közel ötmillió dollárt kóstáló, a Moser gyár által jegyzett „Abyss” váza, Lucie Koldová vagy a Lasvit. Szerencsére nem ez történt.
 

A COSMOS kiállítás intergalaktikus enteriőrje

A kozmikus díszletek helyett minket inkább egy hagyományos, klasszikus szépségű enteriőrbe tervezett „Made By Fire” kiállítás szólított meg, amely az üveg és a porcelán „fejlődéstörténetét” mutatta be. A kurátorok (Danica Kovářová, Eva Slunečková) a kortárs, újító szellemű tervezőkre helyezték a hangsúlyt, és nem feledkeztek meg az iparművészet-történeti hagyatékról sem, miközben a kiállítás kellően informatív, jól emészthető és élvezetes tudott maradni. Fontos előzményként kell megemlítenünk a tavalyi Designblok alkalmával bemutatott „Terra Alba” kiállítást, ahol már akkor érezhető volt, hogy valami még nagyobb szabásúra készülnek a csehek.
 

Luisa Bělohlávková kortárs nippjeiMarkéta Špundová: A maszturbáció tízparancsolata


Már akkor is akadtak favoritjaink, ám az idei felfedezésünk – a konzervatív ízlésvilágúak szerint talán a polgárpukkasztás és blaszfémia kategóriába is beillő – Markéta Špundová és Luisa Bělohlávková voltak. Špundová tárgyegyüttese, „A maszturbáció tízparancsolata” előtt valószínűleg többen is lelassítottak a tárlaton: a vallásos neveltetést kapott alkotó mintegy a Bibliában olvasottak ellenpontjaként készítette el szobrait, melyek vállaltan fallosz, vulva formát idéznek – az egyébként is erősen tabusított téma feloldására, párbeszéd elindítására tett kísérlet ez. Bělohlávková hasonlóan kényes témát választott, ő ugyanis az egyik hagyományos nipp téma, az andalgó-csókolózó szerelmes pár tematikát értelmezte újra: a megszokott férfi-nő páros helyett a fiatal tervező két férfit szobrot készített porcelánból.
 

Tereza Hrušková 2018-ban készült vázái a Made By Fire kiállításon

A „Made By Fire”  idén áprilisban a Milan Design Weeken debütált elsőként, Prága után pedig Brnóba utazott, ahol – további munkákkal kiegészülve – egészen 2024 augusztus végéig látható. Erősen ajánljuk.

De nézzük, miben volt más az idei Designblok?

Mi nagyon szerettük a Gabriel Loci kissé leharcolt, zegzugos tereit (az éteri atmoszférát sugárzó deszakralizált templomról nem is beszélve). Ehhez képest kissé sterilnek éreztük a mostani fő helyszínt, de kétségkívül az átláthatóság szempontjából jó választás volt a Prágai Nemzeti Galéria. A fölszinten bőven jutott hely a cégek, gyártók standjainak (ők a Superstudio kategória), akik most is ötletes és látványos installációkkal rukkoltak elő. A mi kedvencünk a nagy múltra visszatekintő, kristálytárgyakat jegyző Moser lebegő standja volt, amit a gyár művészeti vezetője, Jan Plecháč tervezett. Abszolút a másik véglet volt a fém bútorokat gyártó Fleysen installációja – letisztult, minimalista, első ránézésre akár világhírű skandináv márkát is sejthetnénk mögötte. Kipróbáltuk a Polstrin új moduláris Seaside Sofa kanapéi is, amit a fiatal designer duó, a Lexová&Smetana tervezett a cégnek.
 

A Moser lebegő standja, Jan Plecháč tervei alapján

Egy emelettel feljebb, az egykor a cseh design fenegyerekeként aposztrofált Maxim Velčovský most sem okozott nekünk csalódást: blaszfémiába hajló, „összemixelt” Krisztus keresztjei, illetve a folyópartokon kallódó szemetet „konzerváló” vázái előtt többször is lassítanunk kellett. Ugyancsak megörültünk a plzeni egyetem, a SUTNARKA projektjének is: standjuknál a játékosítás eszközével könnyűszerrel vették rá a látogatót arra, hogy leadja szavazatát a neki leginkább tetsző bögrére. Az abszolút szerethető kategóriába került nálunk a gyermeki fantáziának szabad utat engedő, a kicsik szobáit és tárgyait új megvilágításba helyező vagány és kedves Picky Parents márka, valamint az építőjátékokat jegyző Totemo. Ha pedig a collectible design égisze alatt kellene kedvencet megneveznünk, egyértelműen Jiří Krejčiřík és a Futuro különleges Roots Altar szekrénye kerülne az első helyre.
 

A SUTNARKA standjánál a gameification módszerén keresztül adhattuk le szavazatunkat kedvenc bögrénkreMi erre a motívumra adtuk le a szavazatunk


Szóval, idén is tisztességgel teljesített a Designblok, hiszen – ha nem is a teljesség igényével, de – most is megmutatta a design sokféleségét, amire ma is sokan kíváncsiak. Irigykedhetünk a csehekre, mindenesetre azt tényként kell kezdenünk: ők észszerűbben gazdálkodtak a maguk huszonöt, mint mi a saját húsz évünkkel (ha analógiaként tekintünk a Budapest Design Week – leánykori nevén Design Hét Budapest – fesztiválra, ami idén ünnepelte 20. születésnapját).
 

Maxim Velčovský standja

Képzeljünk el egy optimista forgatókönyvet, ahol a mi Budapest Design Week eseményei, pályakezdő és praktizáló tervezői, a generációváltáson átesett manufaktúrák, és persze nagy múlttal rendelkező gyáraink (Zsolnay, Herendi, Ajka Kristály) egy fedél alá költöznek. Nem a város különféle pontjain kell őket levadásznunk, hanem egy helyen kapunk rálátást a design sokféleségére. Ebben a bizakodó szcenárióban mosolyogva megfér egymás mellett látványos és kivételes szépségű, újdonságszámba menő collectible design bútor, kereskedelmi forgalomban kapható tetszetős beltéri komposztáló és kézzel készült müzlis tál is. Ez lehetne a valódi 360 fokos design. Akár. És nem azt mondjuk, hogy a csehek maradéktalanul teljesítették a tervet, de (hogy csak egy paramétert említsünk) évek, évtizedek alatt meg tudtak győzni olyan piaci szereplőket mint az Erste, a Telekom, a Renault vagy Hyundai. Melyik hazai designesemény tud(ott) ilyen kaliberű szponzorat felmutatni?
 

Az újrahasznosított műanyag bútorokat gyártó Plastic Guys standjaAz építőjátékokat jegyző TOTEMO standja


Stefan Lengyel formatervező – akinek többek között a csuklós villamost köszönhetjük, s akiről a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 2020 őszén Kiválósági Ösztöndíjat is elnevezett – azt mondta: „A design a tárgy lelkiismerete.” Ha ennek a kijelentésnek a fényében értelmezzük a Designblokot, akkor azt mondhatjuk, hogy a cseheknek nincsen szégyellni valójuk: jól sáfárkodnak azzal, amijük van. A gyárak, manufaktúrák igyekeznek megőrizni és tovább vinni a tradicionális kézműves eljárásokat, de mellette a legtöbb esetben teret biztosítanak az innovációnak is, és bizalommal fordulnak a fiatal tervezők felé, akikkel közösen olyan tárgyakat tervezhetnek, amik termékként is megállják a helyüket a piacon. S vajon mi mit mondhatunk el magunkról: nekünk, magyaroknak mennyire tiszta a lelkiismeretünk, ha designról van szó?
 

A Magyar Divat és Design Ügynökség elsőként mutatkozott be a DesignblokonA Fractum Object standja a prágai Iparművészeti Múzeumban

 

 

Megjelent az OCTOGON magazin legújabb, 188-as (2023/8-as) lapszáma, amelyben sok egyéb mellett a szegedi Cédrus Liget lakóparkról (B.A.D Architects and Design Studio Kft.), a Normafa Síház felújításáról és bővítéséről (Studio Konstella, Hetedik Műtere), a Dorothea Hotelről (Lissoni & Partnersm TSPC Kft.) és az Archikon legújabb óvodaépületéről is olvashattok.

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2023/8 188. lapszám - Octogon

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Új szelek fújnak az albérletpiacon

Új szelek fújnak az albérletpiacon

Az elmúlt tíz évben 43 százalékkal nőttek a magyarországi bérleti díjak, ez az EU-s átlag háromszorosa. 

Ajándék fontok az egri tervezőgrafikus hallgatóktól

Ajándék fontok az egri tervezőgrafikus hallgatóktól

Több mint hetven fontot tettek ingyen letölthetővé.

Az offline éjjeliszekrény egyszerű, de csodás találmány

Az offline éjjeliszekrény egyszerű, de csodás találmány

A helyzet tarthatatlanná vált: offline módra van szükségünk, az Agata Nowak Studiónak pedig van erre egy jó megoldása.

Hirdetés