Nagyapai örökség beteljesítése a radikális tradicionalizmus oltárán.

„Anyag és forma, tett és kegyelem, múlt és jövő az eredet közös fényében ragyog” – írja Kulcsár Géza, Csizik Balázs legújabb kiállítása, a Radix kapcsán, amely január 4-én, azaz a mai napon 18:00-kor nyílik a Foton Galériában.

 

„Minden forma visszavezet az ideális geometria teremtés, formálás előtti alakzataihoz: a kör teljessége, a háromszög hármassága, a négyszög fundamentalitása, a vonal tengelysége nem kevésbé hordozza az alkotói szándékosságot, mint a körülöttünk nem csak egyszer megvalósult, de folyton újra megvalósuló teremtés spontaneitását. Több ez, mint a formai dekonstrukció utólagos megfordítása: az absztrakció ebben a térben nem kiüresítés, hanem beteljesítés. Amikor Csizik Balázs előveszi nagyapjának, egyben mesterének félkész népművészeti munkáit, vázlatait, az anyagból éppen csak előbújni készülő formakincset, hogy azt a maga nyelvén fejezze be, akkor a teremtésnek ezt a permanens határhelyzetét tartja a kezei között.
 


Az eredet, az őskép problémája mindig, mindenkor abban áll, hogy vajon lehetséges, akart és akarható-e számára a megnyilvánulás, és ha igen, képes lesz-e önmagaként megnyilvánulni. Az anyag problémája ugyanezen a forrásvidéken keresendő: a matéria tulajdonképpen megtestesült paradoxon. Formátlansága, helyesebben formálás előttisége (melyhez a tiszta anyagiság fogalma elsődlegesen kapcsolódik) egyfajta szuverén idealitást kölcsönöz neki, ugyanakkor az anyag kozmikus létoka – legalábbis úgy tűnik – mintha a megformálódáson keresztül elnyerhető funkcióhoz, pragmatikus kontextushoz kapcsolódna. A jelen munkákban szükségszerűen (azaz puszta tárgyszerűségüknél fogva) megjelenő realizációs aktus így szándékoltan mintegy ennek a paradoxonnak a dokumentációjaként, kommentárjaként, egyúttal szintetikus feloldásaként (Aufhebung) jelenik meg.
 


A »radix« szó kettős forrása összecseng forma és anyag, akarat és emergencia alapvető dichotómiáival. Jelenti egyrészt a gyökereket: a nagyszülői tér semmihez nem fogható, már-már prenatális mélységű otthonosságát, és ezen keresztül pedig a generációk, a tradíció (ami eredeti jelentését tekintve nem megkövült forma: »átadás«, aktív, akarati örökül hagyás) történelmet felmutató, sőt, magát az időt formáló természetét. Másrészt pedig a radikalitást: azt az egyetemes demiurgikus alkotói gesztust, aminek nyomán valami olyan jön létre, ami még soha nem volt, és már soha nem lesz. A gesztus nyomát ideig-óráig megtaláljuk a galéria terében: de a lényeg nem ott van, hanem abban az időtlen mozzanatban, ami rámutat az individuáció misztériumára. Csizik Radixában, azaz radikális tradicionalizmusában ez a látszólagos ellentét visszatalál közös forrásába: anyag és forma, tett és kegyelem, múlt és jövő az eredet közös fényében ragyog.” 
 

Kulcsár Géza írása a kiállítás kapcsán

CSIZIK BALÁZS
RADIX - Radikális realizáció

Megnyitó: 2023. január 4., szerda, 18:00
Helyszín: Foton Galéria
 (1053 Budapest, Képíró utca 6.)
A kiállítás megtekinthető: 2023. január 4-től 2023. január 14-ig, a Foton Galéria
 nyitvatartási idejében (szerdától szombatig: 14.00-18.00 óráig)

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kiállítás a városról, a helyről és az időről

Kiállítás a városról, a helyről és az időről

COMMUNITY | BUILDING / KÖZÖSSÉG | ÉPÍTÉS a székesfehérvári Csók István Képtárban.

Interdiszciplináris gondolkodás és hibrid kommunikáció

Interdiszciplináris gondolkodás és hibrid kommunikáció

Interjú Csizik Balázzsal, az ONION Creative ügynökség és az Urbanum társalapítójával!

Egy üvegművész vallomásai négy tételben

Egy üvegművész vallomásai négy tételben

A művészet felemel

Hirdetés