Tíz éve raktárban porosodik, szeptemberig újra megcsodálható Péli Tamás Születés című falképe, a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.

Leletmentésre vállalkozott a Budapesti Történeti Múzeum és az off-biennálé kurátor-csapata: György Eszter történész, Szász Anna Lujza szociológus és Szűcs Teri irodalomtörténész, kritikus. A múzeum Barokk csarnokában június 9-től szeptember 26-ig közönség elé tárják Péli Tamás cigány festőművész 41 négyzetméteres falképét, a Születést, amely 2011 óta a Nyíregyházi Jósa András Múzeum folyosóján várta újjászületését. A Közösen kihordani című ideiglenes tárlat abban a reményben jön létre, hogy a mű hosszú vajúdás után végleg életet nyer a magyar kultúra közös terében. 

Péli Tamás a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tanács megrendelésére készítette a fára festett táblaképet a Tiszadobi Andrássy Kastély ebédlőjének falára. A négy bejárattal, 12 toronnyal, 52 szobával és 365 ablakszemmel rendelkező romantikus kastélyt Meinig Artúr építész tervezte a Loire-völgyi kastélyok mintájára. 1950-től a 2007-ig gyermekotthonként működött, elsősorban roma származású, család nélkül nevelkedő gyerekek számára. Az idő előrehaladtával a felzárkóztató program helyett egyre inkább a problémás gyerekek gyűjtőhelyévé vált. Ebbe a közegbe került a roma eredetmítoszt, jelentős roma származású értelmiségieket és a roma és magyar történelem összekapcsolódását egyetlen hatalmas, sokalakos színkavalkádban ábrázoló pannó. A születés szentségéről beszélt nap mint nap azok között, akiknek a születés élménye minden volt, csak nem szentség.


 „Ahogy egyre közelebb jutottam a kép befejezéséhez, az avatás napjához, annál erősebbek lettek bennem a fájások. Azt éreztem, amit egy szülő asszony: fájdalmat és örömet. Azt éreztem, amit az az asszony, aki megszülte gyerekét, és el kell hogy hagyja” (Péli Tamás)

A hetvenes években nemzetközi szinten erőre kapott roma polgárjogi mozgalom a hazai roma értelmiség önszerveződésének kezdeteit is jelentette, számos művész számos műfajban vált ismertté. Péli Tamás 1983-ban fejezte be tanítványai közreműködésével a tiszadobi ebédlő falára készült művet, amelyen több jelentős roma művészt és értelmiségit – Lakatos Menyhértet, Szentandrássy Istvánt, Choli Daróczi Józsefet, a népművelő Daróczi Annát, Fátyol Tivadart – is megörökített. Sőt egy ördög alakjában még a képet megrendelő, és a megbízást támogató pártfunkcionárius is a falra került – a büntetést azzal érdemelte ki, hogy ragaszkodott volna egy kommunista figura megjelenítéséhez is.

Péli Tamás

Péli Tamás (teljes nevén Péli Tamás Károly, képein a szignó: PTK) 1948. augusztus 7-én született Budapesten, a 8. kerületben. Édesanyja felmenői között voltak muzsikuscigányok, édesapja nem roma származású ötvös volt. Édesanyja, Fejes-Nyári Hilda így emlékszik vissza: „Kilencévnyi házasság után lett a fiam. Nagyon vártam őt, mint a Messiást. Imádtuk, szerettük és már kicsi kora óta, mikor a kiságyban volt, már csak a papír meg a ceruza érdekelte.” 1962-ben a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola tanulója lett, majd a Magyar Képzőművészeti Főiskolára való sikertelen jelentkezése után 1968-ban felvételt nyert a Holland Képzőművészeti Főiskolára murális szakra. Édesanyja közbenjárásával megkapta a Művelődésügyi Minisztériumtól a kiutazási engedélyt, a Főiskola ösztöndíjas diákja lett. Tanulmányait egy évig a Holland Református Egyház fizette. Ahogy fogalmazott, „mindig volt bennem egy gondolat, amit a nagymama mondott, hogy kisfiam, egy cigány embernek mindig százszor többet kell tenni, mint egy másiknak.” Több nagyméretű művet készített Hollandiában, a legjelentősebb a Holland Képzőművészeti Akadémia falát díszítő, közel ötven négyzetméteres pannó. 1974-ben befejezte tanulmányait és hazajött. 1974 és 1977 között Újpalotán az ún. „lila iskolában” dolgozott képesítés nélküli rajztanárként. 1982-ben a FSZEK Dagály utca 9. szám alatt található fiókkönyvtárának megfestette Triptichon című művét, 1983-ban pedig a tiszadobi Születés pannót. A festészet mellett MSZP-s országgyűlési képviselőként is aktív szerepet vállalt a közéletben. Péli Tamás 1994-ben fiatalon, 46 évesen halt meg.

A kép három különböző történetet dolgoz fel. Az egyik szál egy Lakatos Menyhérttől származó idealizált-elképzelt roma eredetmítosz, egy tényleges születés története: Káli istenasszony, a roma ősanya felmutatja elsőszülött gyermekét, az újonnan született első cigányt, Manust egy lovon ülő istenségnek. A másik vonulat a romák magyar történelemben játszott szerepéből vett jelenteket elevenít fel a Rákóczi-szabadságharctól a roma holokausztig. Harmadikként pedig a roma identitás és kulturális újjászületés szimbólumaként megjelennek a képen a romák jellegzetes foglalkozásainak megszemélyesítői, és a formálódó magyar-roma értelmiség már említett szereplői is. Péli szándéka és meggyőződése szerint nemcsak a romák saját kultúrájáról, hanem ennek a magyar kultúrával való szerves kapcsolatáról is beszélt, arról a „kettős aranypántról”, ami az ő identitását is meghatározta. A gigantikus tabló színpompás alakjai a roma kultúra múltját és jövőjét szimbolizálják, a Tiszadobon nevelkedett múltjuktól és jó eséllyel jövőjüktől is megfosztott gyerekek – akik közül később többen maguk is művészek lettek – ennek a háromszoros teremtésnek az alakjaival éltek együtt nap, mint nap. A falkép a művészet ősi, szakrális közösségi funkciójával bírt ebben a különleges közegben. 


„Az a kis közösség, amelyiké ez a kép, valóban felnőtt ehhez a szerephez. (…) Ott van ehhez valamilyen képesség, őrzik, szeretik, tudják, hogy mit jelent, miről szól.” (Péli Tamás) 

Miután a gyerekotthon kiköltözött, a helyébe özönlő turistáknak a gyerekek tartottak vezetéseket a kastélyban, és meséltek a képről is, így immár tudatosan és intellektuálisan is birtokba vették üzentét. 2011-ben a Nemzeti Kastélyprogram keretei között megindult a kastély felújítása (a ZDA tervei alapján) és ekkor a falkép átkerült a nyíregyházi Jósa András Múzeumba, ahol meglehetős gonddal őrizték, de a közönség számára nem volt látható. Az off-biennálé szervezőinek szándéka a kép felkutatásával és fókuszba emelésével nemcsak a méltó kiállítási közeg megtalálása, de a magyar-roma művészet alkotásainak helyéről és helyzetéről indított párbeszéd indítványozása is. A kísérő programok, és a közönséggel való újbóli találkozás, azaz a közös kihordás célja, hogy elkezdődjön egy dialógus a 2011 óta elraktározott pannó végleges elhelyezéséről egy olyan térben, ahol nemcsak a festmény nyerheti vissza művészettörténeti értékéhez méltó módon a láthatóságát, hanem az a társadalmi szerep is, amelyet megtestesít, s amelynek egyik alapító alkotása. 

Péli Tamás életrajz

Péli Tamás (teljes nevén Péli Tamás Károly, képein a szignó: PTK) 1948. augusztus 7-én született Budapesten, a 8. kerületben. Édesanyja felmenői között voltak muzsikuscigányok, édesapja nem roma származású ötvös volt. Édesanyja, Fejes-Nyári Hilda így emlékszik vissza: „Kilencévnyi házasság után lett a fiam. Nagyon vártam őt, mint a Messiást. Imádtuk, szerettük és már kicsi kora óta, mikor a kiságyban volt, már csak a papír meg a ceruza érdekelte.” 1962-ben a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola tanulója lett, majd a Magyar Képzőművészeti Főiskolára való sikertelen jelentkezése után 1968-ban felvételt nyert a Holland Képzőművészeti Főiskolára murális szakra. Édesanyja közbenjárásával megkapta a Művelődésügyi Minisztériumtól a kiutazási engedélyt, a Főiskola ösztöndíjas diákja lett. Tanulmányait egy évig a Holland Református Egyház fizette. Ahogy fogalmazott, „mindig volt bennem egy gondolat, amit a nagymama mondott, hogy kisfiam, egy cigány embernek mindig százszor többet kell tenni, mint egy másiknak.” Több nagyméretű művet készített Hollandiában, a legjelentősebb a Holland Képzőművészeti Akadémia falát díszítő, közel ötven négyzetméteres pannó. 1974-ben befejezte tanulmányait és hazajött. 1974 és 1977 között Újpalotán az ún. „lila iskolában” dolgozott képesítés nélküli rajztanárként. 1982-ben a FSZEK Dagály utca 9. szám alatt található fiókkönyvtárának megfestette Triptichon című művét, 1983-ban pedig a tiszadobi Születés pannót. A festészet mellett MSZP-s országgyűlési képviselőként is aktív szerepet vállalt a közéletben. Péli Tamás 1994-ben fiatalon, 46 évesen halt meg.
 

A független művészetet felkaroló OFF-biennálé ezért szövetkezett egy állami intézménnyel, amelynek történelmi terében a szőrös deszkából készült installáció (Kaszás Tamás képzőművész munkája) arra az ideiglenes és bizonytalan pozícióra utal, amelyet ezek a művek a hivatalos művészeti és múzeumi közegben betöltenek. A négy darabból álló hatalmas művet tartó és körül ölelő állványzat egyszerre pad, ahonnan a kép elmélyülten tanulmányozható, az információs tablók panelje, illetve audiovizuális boxok határoló szerkezete , sőt, fotózásra szolgáló állványzat. A kiállítás létrehozói ugyanis azt remélik, hogy a látogatók által a fészbukra feltöltött fotók kitágítják a diskurzus hatókörét, és megsokszorozzák a mű hatását. 

A június 9. - szeptember 26. között látogatható kiállítás a Budapesti Történeti Múzeum és az OFF-Biennále Budapest együttműködésében jött létre; a kiállítás része az OFF-Biennálé és az ERIAC (European Roma Institute for Arts and Culture) RomaMoMA-programjának. A kísérőprogramokról és további információkról a BTM honlapján tájékozódhatnak.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

(Újjá-)Születés a Budapesti Történeti Múzeumban

(Újjá-)Születés a Budapesti Történeti Múzeumban

Tíz éve raktárban porosodik, szeptemberig újra megcsodálható Péli Tamás Születés című falképe, a roma nép képzelt-megálmodott eredetmítosza.

Több mint toronyház: ökoszisztéma

Több mint toronyház: ökoszisztéma

A Lissoni & Partners iroda felhőkarcolója egy szinte önellátó kertváros, amiben még jól felszerelt kórház is található.

Kórházi fertőzések ellen küzdő magyar fejlesztés kapott Red Dot díjat

Kórházi fertőzések ellen küzdő magyar fejlesztés kapott Red Dot díjat

A HandInScan a 2015-ös Red Dot Award: Design Concept díj után a Brands & Communication Design díját is besöpörte.

Hirdetés