Bemutatták a Finta Stúdió és az Octogon magazin kiadványát.
„Mindegy, hogy hogyan, a cél az, hogy a Nyugati térnek legyen eleven élete.” Finta József több mint két évtizedet töltött a csomópont környékének megújítási terveivel, már a Westend City Center megépítése óta. A terület átgondolásáról irodája építészei továbbra is együtt gondolkodnak, s e víziókról jelentettek meg most kiadványt az OCTOGON magazin gondozásában.
„Olyan építész volt, aki nem csupán egy konkrét épülettel, hanem annak városépítészeti kapcsolataival is aktívan foglalkozott megbízásai során.” Egy korszak ért véget Finta József halálával, de életművének egyik pillére az a stúdió volt, mely most is töretlenül dolgozik tovább a mester szellemiségét követve. Finta József a konkrét megrendeléseken túl bizonyos városrészek jobb helyzetbe hozásával is folyamatosan foglalkozott, koncepcióit pedig a döntéshozók és fejlesztők figyelmébe ajánlotta. Épületei körül akcióterületeket jelölt ki, melyek urbanisztikai rehabilitációja fontos célkitűzése lett. Nem történt ez másképpen egyik legismertebb műve, a Westend City Center esetében sem.
A Westend egy korszakot meghatározó épület. „A mellette álló Nyugati pályaudvar épülete szintén az volt. Nyugat-Európa szellemi és fizikai értelemben is itt érkezett meg Magyarországra, Közép-Európa legszínesebb, legdinamikusabban fejlődő metropoliszába.(…)A Nyugati a rendszerváltás után a tőkés Magyarország és a Váci út dinamikus fejlődésének kiindulópontja volt úgy szintén.” - olvasható a párhuzam a Finta Stúdió és Octogon magazin közös kiadványában, mely a Nyugati tér és a körülötte elterülő övezet újragondolásával foglalkozik.
A stúdió a Gránit Pólussal, valamint a Főmterv átgondolt közlekedéstervezési megoldásaival együtt törekszik egy jobb Nyugati megteremtésén évtizedek óta, hiszen valljuk be – a főváros kapuja, legforgalmasabb csomópontja méltatlan állapotban van jelenleg.
A Westend megépítése kiindulópont lehetett volna, de a környezet nem igazodott hozzá később: a Podmaniczky utca menti sínkanyon, a valójában nem is létező tér kaotikus látványa, valamint az aluljáró szint állapota elég kritikus. Az OCTOGON különszámában húsz évnyi víziót mutatnak be arra, milyen adottságot hagyott eddig parlagon a legkevesebb zöld felülettel élő Terézváros. Egyúttal kiolvashatunk a tervekből egy izgalmas szemléletváltást is, amely a Podmaniczky utcai tengely kormányzati negyed beépítésétől egy múzeumi negyed koncepción át végül egy olyan zöld folyosóig halad, amely a Városligetig elnyújtózik.
A víziókon túl felmutatják az építészek és a Főmterv közlekedéstervezői azt is, hogy mindez egy kis lépéssel is el tud/tudna kezdődni. Ilyen lehetne a Westend bejárata előtti Nyugati pályaudvar parkoló zöld parkká és korzóvá alakítása is. A lapbemutató est folyamán szóba került a Westend mögötti, Gránit Pólus által birtokolt hatalmas telek sorsa is, ahol a 2000-es évektől szintén reprezentatív ív rajzolódik ki – már, ami a lépték-, és szemléletváltozásokat illeti. A Finta Stúdió ezeket az érdekes urbanisztikai felvetéseket publikálja gazdag illusztrációvilággal, melyben a különböző korok látványterv- grafikái is felölelnek 20 évet, kiegészülve Finta József még kézzel készített skicceivel.
Előadásaikat követően Ágházi Gyula, a Gránit Pólus csoport vezérigazgatója, Szabó Tamás János és Mezei Gábor, a Finta Stúdió építészei ültek le egy kerekasztalbeszélgetéshez, melyet Martinkó József, az Octogon főszerkesztője moderált. Elhangzottak a Stúdió legújabb tervei, s e zöld folyosó szemléletének kiterjesztési lehetőségei is Rákosrendezőig. Kiemelkedő feladat azonban a mester örökségének gondozása, mely hamarosan a Finta József Alapítvány létrehozásával folytatódhat a jövőben.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.