Az alapanyagot mezítláb kereste a természetben, hogy lássa, van-e helye a lábának az adott közegben.

Bognár Angéla gyermekkora óta a természet szerelmese, mestermunkájában (Natura - öko-logikus kísérleti kollekció) egy olyan cipő kollekciót tervezett meg, amely a természetből készen kapott formákat tiszteletben tartja. Az emberek hajlamosak megfeledkezni arról a kölcsönhatásról, ami az emberiség és a természet kapcsolatának minőségén alapul, a munka erre is reflektál.

Koncepció

A mestermunkám egyfajta kísérleti, a megismerésen és tapasztaláson alapuló design folyamat. Célom, hogy megtaláljam a természeti elemek és az emberi beavatkozás egyensúlyát a tárgyalkotás során, talált fa alapanyagok felhasználásával.

A munkafolyamat továbbá egy tudatos alárendelődés a természeti elemeknél megtalálható predesztinált formai és szerkezeti tartalmaknak, amely a természetes környezetünk iránti személyes tiszteletadásként értelmezhető.


A természetben talált biomorf elemek sokszor harmóniát alkotnak az emberi test arányaival, lehetőséget adva egy olyan használati tárgy (cipő) kísérleti formai és esztétikai átírására, amely közvetlen kapcsolatba kerül az emberrel a mindennapokban. Cipő objekt kollekciómmal egy olyan tervezői attitűdre hívom fel a figyelmet, ahol a tervező a természetből készen kapott formákat tiszteletben tartja, és a tervezés és kivitelezés során alkalmazkodik azokhoz.

Gyermekkoromtól meghatározó és megbecsült eleme az életemnek a természet, valamint annak tisztelete, és a természetes folyamatok (biológiai körforgás) megfigyelése és feltételek nélküli elfogadása. Bővebben kifejtve: a megfigyelés során tudatosan értelmezem a természeti folyamatokat, ahogyan kialakul egy egyedi forma, egy érdekes struktúra, esetleg szerkezeti elváltozás. Ezekben gyakran esztétikai értéket látok, valamint a felhasználás megváltozott lehetőségét is felfedezem. Ezeket a részeket kívánom tudatosan kiemelni.

Korábban is közel állt hozzám a természeti elemek felhasználásával történő plasztikai kísérletezés, azonban a mestermunka elkészítését megelőző folyamatokban a tervezői elképzelésemet az alapanyag karaktere fölé rendeltem, és

azzal kísérleteztem, hogy az addig számomra kevésbé ismert faanyagokat hogyan tudom tudatosan „irányítani”, és a térben az elképzelésemnek megfelelően alakítani.

Az antropocén korban, amelyben jelenleg is élünk, az emberi tevékenység hirtelen intenzívvé és globálissá vált, nem meglepő tehát, hogy a művészet reagál a megnövekedett emberi behatás következményeként kialakult változásokra, sőt az emberi befolyás egyik meghatározó szegmense is lett. A bolygó organikus rendszerébe történő emberi beavatkozás pozitív változásokat is elindíthat a klímaváltozás kapcsán, amellyel segít újrateremteni az egyensúlyt. Itt kapcsolódnak be a folyamatba a képzőművészet olyan válfajai, mint a természetművészet vagy a land art.

Kutatás, tervezés, kivitelezés

Ahogyan korábban említettem, a tervezés kezdetétől a kísérletezés, valamint az alapanyaghoz történő tudatos alkalmazkodás a meghatározó. A három fő fázisra bontható folyamatot megelőzte egy tájékozódási kutatás, amely során a hasonló tervezői gyakorlatra kerestem példákat a design területén. Főként olyan művészek munkái között kutattam, akik hasonlóan fával dolgoznak, illetve szintén alkalmazkodnak a természetes alapanyagok tulajdonságaihoz,

vagy épp a cipőt mint kifejezőeszközt használják tartalmi közvetítésre egy-egy szoborszerű design tárgyként, amelyeknél a funkcionalitás háttérbe szorul a formával szemben.

Az alapanyag felkutatása

Párhuzamosan zajlott az alapanyag felkutatása, a tervezés és a kivitelezés. Eleinte rajzban terveztem, aztán annak megfelelően alakítottam ki a formákat. Azonban a folyamat során az volt a benyomásom, hogy túlzottan ragaszkodom az előre vetített vízióhoz, és nem minden esetben használtam ki az alapanyag adta lehetőségeket. Így a tervhűség következtében elestem az igazán izgalmas, improvizatív formaalakítás lehetőségétől, valamint az alapanyag karakterét legtöbb esetben figyelmen kívül hagytam.

Az első fázis az alapanyag felkutatása. A tervezés ezen része nagyfokú motivációként szolgál a természettel történő fizikai kapcsolatteremtésre, a személyes benyomások vizsgálatára. A természetes környezetem mélyebb tanulmányozása a fő szempont, olyan fa alapanyag keresés, mely formájában idézi az emberi anatómia arányrendszerét. Különös tapasztalat, hogy

a fák keresése szinte végig mezítláb történt, hiszen szükséges volt, hogy rá tudjak lépni az egyes darabokra, illetve érezzem, hogy a lábamnak „helye van-e” az adott közegben.

A talált fadarabokat is csoportosítottam, majd a meghatározott csoportokhoz társítottam a számomra legmegfelelőbb megmunkálási és felhasználási módot. Az első csoport a kisebb-nagyobb darabokban talált erdei fahulladék, a második csoport az emberi behatás (ELMŰ) következtében kialakult fűrészelt fahulladék, a harmadik csoport pedig az elpusztult fák nagyméretű rönkjeinek feldolgozása és tüzelőnek való felhasítása során kiemelt darabok voltak.

Tervezés

Az első csoport darabjai a környezeti hatások következtében és a korhadás megkezdődése miatt nem tették lehetővé, hogy teljes talpakat alakítsak ki belőlük, így ezeket később a kivitelezés során úgy egészítettem ki, hogy a hozzá épített darabok felerősítsék a természet által kialakított rusztikus felület és forma esztétikai, anatómiai és funkcionális tulajdonságait. A kiegészítéshez egy cipőgyárból kaptam leselejtezett fatalpakat, így ennek a csoportnak a fáit (főleg kőris) ezekkel dolgoztam össze. 

A második csoport darabjaiból származó alapanyag lehetővé tette a teljes talp kialakítását. A közterületre átnyúló eperfákat az ELMŰ éves szinten „újraformálja” (a fák megcsonkítása az antropogén tevékenység testközeli megtapasztalása számomra), s ennek következtében számos olyan leeső, nagyobb méretű fadarabot találtam, amelyek megfelelőnek bizonyultak a tervezéshez. Ezekben fedeztem fel leginkább az emberi lábfej és a vádli arányait, helyét, így ezeket az emberi testformát idézve alakítottam ki, s hagytam meg rusztikus mivoltukban. 

A harmadik csoport fái, az ártéri füzek pedig már a feldolgozás közbeni összpontosított formai megfigyelés eredményei során gyűjtött darabok, amelyek a végleges tárgycsoport alapanyagaként szolgáltak. Ezek megmunkálása során vegyítettem a rusztikus (a lábfej és talpboltozat anatómiájának leginkább megfelelő) részeket az általam meghatározott (a saját formavilágomra jellemző) megmunkált, csiszolt részekkel. Ezek a darabok már a cipők talpformáinak íveit, síkjait idézik.

Kivitelezés

A kivitelezés több szinten is új kihívásokkal társult, így egy személyes fejlődési folyamat is elindult a tárgyak elkészítése során.

A kézi,  valamint az asztalosipari gépi technológiákat mellőző megmunkálás következtében eleinte kompromisszumokat kellett kötnöm a formaalakítás terén,

mivel a fizikumom és a gyakorlatlanságom, valamint a fák tulajdonságait érintő hiányos ismereteim megakadályoztak a tervezett formák kialakításában. Az idő előrehaladtával azonban egyre inkább kitapasztaltam, hogy melyik alapanyaghoz milyen megmunkálás a legtökéletesebb.

A kivitelezés végső fázisában az egyes alapdarabokhoz társított személyes reflexióim megjelenítését az úgynevezett „free cut”, azaz szabad alakítás technikája tette lehetővé, amelyhez  a korábban  megszerzett technológiai gyakorlat és tapasztalat szolgált alapként. Így minden egyes alapdarabot egyedi formaalakítással készítettem el. A talpak elkészítését követően több ízben felmerült, hogy fejrésszel egészíteném ki a tárgyakat, azonban ezt a makettezés során elvetettem, mivel nem szerettem volna a hordhatóság illúzióját kelteni, illetve a talpak a néző személyes asszociációi által, s akár a lábfej ráhelyezésével idézik a „cipőség” látványát és érzetét.

Összegzés

Mestermunkámat a konceptuális művészet műfajában helyezem el kísérleti cipőobjektként, ahol tervezőként a tárgyi kommunikáció eszköze biztosítja számomra a befogadónak szánt üzenetem átadásának lehetőségét.

Azért választottam a kommunikáció ezen szélsőséges formáját, mivel úgy érzem, hogy az üzenet, amit közvetíteni szeretnék, tisztábban közölhető egy ilyen tárgykollekció révén.

Ezek a cipőobjektek kiállítási darabok, amelyeket egy interaktív kiállítótérben képzelek el, ahol a közönség megfoghatja, megismerheti a tárgyakat. A képzőművészet és a design határterületére pozicionálom, így lehetőségem nyílik a jövőben mindkét irányban továbbindulni és -fejlődni, amelyhez a mestermunkám bázisként szolgálhat.

A tervezési folyamatról készült videót itt nézhetitek meg


  • Alkotó: Bognár Angéla
  • Témavezető: Bráda Judit
  • Konzulens: Vágó Réka
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem, Textil Tanszék, Divat- és textiltervezés
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Antitáskát tervezett a fiatal magyar designer

Antitáskát tervezett a fiatal magyar designer

Szekeres Ákos diplomamunkája.

Hirdetés