Elérte legmagasabb pontját, ősszel szerkezetkész lesz a Néprajzi Múzeum.

Elérte legmagasabb pontját az új Néprajzi Múzeum díjnyertes épülete. Az 56-osok terén, a korábbi parkoló helyén, a Liget Budapest Projekt keretében épülő intézmény kivitelezése jó ütemben halad, az ősszel szerkezetkész lesz – jelentette be Baán László, a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa. A bejáráson a majdani belső tereket is láthattuk, amiről a látványtervekből eddig kevesebb derült ki, és amelynek koncepciójáról Ferencz Marcel, a tervező Napur Architect vezető építésze is beszélt. 

Már látható a Néprajzi Múzeum jellegzetes tipográfiája, a két domboldalt képező íves szerkezete, míg a – kiállítótereknek is helyet adó – térszín alatti szinteken már a szakipari munkákat végzik, derült ki a csütörtöki bejáráson. A Néprajzi Múzeum több mint százéves története során először költözhet a gyűjtemény saját igényei szerint kialakított otthonba, amelyben a régi, Kossuth téri épülethez képest több mint háromszor nagyobb kiállítótérben mutathatják majd be a páratlanul gazdag gyűjteményt.

A Napur építésziroda terve a nemzetközi zsűri egyöntetű döntése alapján olyan tervezők pályamunkáit utasította maga mögé, mint Zaha Hadid, Rem Koolhaas, Bernard Tschumi vagy a Bjarke Ingels Group. A terv 2018-ban a Világ legjobb középülete díjat nyerte el a rangos nemzetközi ingatlanszakmai versenyen, az International Property Awardson, ahol megkapta a World’s Best Architecture különdíjat is. A Néprajzi Múzeum épülete már ősszel szerkezetkész állapotba kerül, és 2022 elején pedig birtokba vehetik a látogatók.

A Néprajzi Múzeum a Városligeti fasornak a parkhoz csatlakozó végében épül meg, és mivel a Városligeti fasor a két épületszárny közti részhez fut ki, így nem egy hatalmas épülettömeget látni majd abból az irányból, sokkal inkább ismét betölti majd a Liget kapuja funkciót, ahogy az Andrássy út megépítése előtt is szolgált. Ezen kívül az épület mintegy 60 százaléka térszín alatt kap helyet – ahol már a szakipari munkák zajlanak, melynek során elkészülnek a gépészeti és elektromos alapszerelések.

Korábban a területen egy ezer autót befogadó, részben lebetonozott, részben kockakővel burkolt parkoló állt, mely már a múlté, az elkészült intézményt megújult zöldfelület, és egy hangulatos promenád fogja körülölelni.

A földszinten az épület két, dombszerűen emelkedő épületrészre válik szét, amelyek között az ’56-osemlékmű és a körülötte lévő hatalmas tér helyezkedik el, melyek közvetlenül kapcsolatban vannak az épület belső tereivel. A múzeum két íves szárnya a „közösségi” és „múzeumszakmai” funkciók mentén vált szét. A „közösségi” funkciók közé sorolható a rendezvényterem, a múzeumpedagógiai terek (workshop, gyermek- és ifjúsági kiállítás), a látogatóközpont, a múzeumi bolt és az étterem. A „múzeumszakmai” funkciók alapvetően a múzeum belső, tudományos-szakmai működésével függenek össze, így itt a könyvtár, az archívum, az irodák és a műtárgykezelés kap helyet. A tetőt borító, szabadon bejárható, parkosított zöldfelület közösségi térként várja a Városliget látogatóit, izgalmas panorámát nyújtva a parkra.

A térszín alatti szinten kapnak helyet a világszínvonalú kiállítóterek, ahol a Kossuth téri bemutatóhelyhez képest több mint háromszor nagyobb, összességében közel 7000 m2-es alapterület áll majd rendelkezésre a kiállítások megrendezésére. Az épület ikonikus formája mögött különleges műszaki megoldásokat is felvonultat, íves architektúráját a hidakhoz hasonlóan utófeszített szerkezet tartja. Ez a megoldás nem csak Magyarországon, de egész Európában is ritkaságnak számít középületekben. Továbbá látványos védjegye lesz az épület egyedi fényrácsa, melyen alumínium hálóba helyezett „pixelekből” kirakott motívumok lesznek láthatóak a homlokzaton, amelyeket a gyűjtemény műtárgyai ihlettek.

Mindez összeáll egy egységes, kiérlelt koncepcióvá, de vajon honnan indult a koncepcióalkotási folyamat, mi volt az első lépés? „Felkészülten ért a feladat, mert egy évet Amerikában tanultam, bejártam a Grand Canyont, voltam a Sunset Craternél, találkoztam azokkal a természeti formákkal, amelyeket sok ember csak az űrből készített fotókon láthat – magyarázta az Octogonnak Ferencz Marcel, a Napur vezető építésze. – Ezek a kozmikus tájak megérintik az embert, és akkor jobban el tudja képzelni, hogy a Kárpát-medencének is mi lehet a léptéke, mert egy ezer kilométeres, hatalmas kráterként is felfoghatjuk.

Ha ebben a léptékben egy összegző néprajzi műkincs-anyagot kell bemutatni, ami a világ összes tájáról gyűjt, akkor annak egy hatalmas kehelynek kell lennie. Ez tehát egy kultúrkehely, amit végtelen ideig lehet tölteni.”

A tetőszerkezet íve egy egy kilométeres átmérőjű kör ívének felel meg, és „ebben a távolságban nagyon sok gondolat és tárgy elfér, és talán a következő száz évben képes lesz befogadni a ház. Hosszú távon gondolkodik a ház, de visszalép az idők kezdetéig, hogy az akkor gyűjtött műtárgyakkal is tudjon kommunikálni, ugyanakkor a mai kortárs elemek is elférnek benne. Ehhez kell a kitárt kar, egy befogadó, vendégváró, békét hozó gesztus – ami az architektúra alapgondolata.”

Városléptékről, sőt időben és térben jóval hatalmasabb léptékekről esett már szó, ugyanakkor jóval kevésbé ismerjük az épületet belülről. A bejáráson az óriási, tágas, jól variálható terekből már érződött valami, és kiderült, hogy a tervezés során a múzeumi tárgyak, a látogatók és az ott dolgozók szemszögéből is modellezték a belterekben eltöltött időt.

„Az a koncepciója a háznak, hogy egy olyan titokzatos, barlangszerű térbe jussunk, mintha a jobb- és baloldai ívben maguk a földkéreg rétegei emelkednének ki. A látogató mintha önmaga metszené ki ebből a tömör, belső földrétegből a saját terét-gondolatterét – mondta Ferencz a tervezési koncepcióról. – Építészeti nyelvre fordítva

megpróbáltam kifaragni ezt a teret, teljesen szabálytalanul, olyan pozíciókat létrehozva, hogy aki bejut ebbe a térbe, és körbenéz, minden helyzetből valamiféle kompozíciós egységet, izgalmat, hasadékot, és egyfajta olyan horizontot értékeljen, amit egy hétköznapi épületben nem tud megtenni, hiszen itt 100-150 métereket láthat mindig előre. 

Az összes pontján úgy van kitalálva az épület, hogy ha bárhol megáll a látogató, valamire rá tud csodálkozni.”

A Napur építészei „napról napra megfeszült figyelemmel” kísérik a fejleményeket, folyamatosan jelen vannak az építkezésen. Mint Ferencz Marcel elmondta, segíteni kell az anyagba öltés folyamatát, ahogy a gondolatból valósággá válik az épület, hiszen „én látom át egyedül a házat minden részletében, nem várhatom el az amúgy zseniálisan építő ZÁÉV konzorciumtól, hogy ők is ugyanazt lássák.” Ha tehát valamilyen problémába ütköznek a kivitelezés során, közösen beszélik meg, mi a teendő.

A Néprajzi Múzeum mindeközben Magyarország egyik legnagyobb volumenű műtárgyköltöztetését végzi, és a múzeum szakemberei évek óta dolgoznak az új állandó kiállítások tervezésén. A Városligetben való megjelenés korszakos változás lesz, hiszen a Kárpát medencéből és a világ minden tájáról származó, mára 250 ezer darabot számláló gyűjtemény sokat vándorolt a múzeum 1872-es alapítása óta, amely eddig még nem működött olyan épületben, amit eredendően az intézmény igényeinek megfelelően alakítottak volna ki. Most azonban először, a korábbi kiállítóterek többszörösén új állandó tárlattal, ifjúsági kiállítással és impozáns kerámiatérrel várja majd látogatóit az intézmény a Városligetben, ahová a múzeum tulajdonképpen hazatér, hiszen a nagyközönség számára 1896-ban itt, a millenniumi kiállítás néprajzi falujában mutatkozott be először, majd hosszú évekig a Városligetben álló nagy Iparcsarnok adott teret a néprajzi gyűjteménynek.

„Európa egyik legkorábbi, 1872-ben alapított etnográfiai intézményeként a Néprajzi Múzeum 1973-óta működött a korábbi Igazságügyi Palota épületében. A nemzetközileg is kiemelkedő jelentőségű gyűjtemény most első alkalommal költözhet számára tervezett, minden szakmai és látogatói igényt kielégítő épületbe, ahol az eddig kevésbé ismert gyűjteményi részeket is megismerheti a közönség” –mondta Kemecsi Lajos, a Néprajzi Múzeum főigazgatója.

A Néprajzi Múzeum 2022 tavaszára elkészülő új, nagy állandó kiállítása az intézmény 150 éves, gazdag, sokrétű gyűjteményére épül. A kiállítás moduláris szerkezetű, kilenc részből áll, amelyben az egyes témák önálló egységeket alkotnak, ugyanakkor egymáshoz is sok szálon kapcsolódnak. A mintegy 3 000 tárgyat felvonultató gyűjteményi kiállítás értelmező módon együtt mutatja be a Néprajzi Múzeum kiemelkedően gazdag magyar és nemzetközi anyagának legjavát, s ami a legfontosabb: lebilincselő és látványos történeteket mesél majd tárgyak és emberek, helyek és életvilágok, kutatók és terepek, gyűjtők és múzeum kapcsolatáról.

Akárcsak a nagy állandó kiállítás, szintén az épület kiállítószintjén, a térszint alatt kap majd helyet a múzeum impozáns látványraktára, a Kerámiatér. Több szempontból is ez lesz a megújult Néprajzi Múzeum kapuja: egy nyitott gyűjtemény-tér, amely bepillantást enged a fantasztikus gyűjtemények mennyiségi dimenzióiba, és felvillant számos olyan társadalmi témát, amelyet múzeumi tárgyakon keresztül talán más megvilágításban szemlélhet a látogató.

A munkálatok nagyságrendjét jelzi, hogy az új kiállítások előkészítésén immár évek óta dolgozik a múzeum teljes, több mint százfős szakmai csapata: muzeológusok, restaurátorok, gyűjteménykezelők, múzeumpedagógusok és kommunikációs szakemberek.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az építészet és a design összefonódása | BDW

Az építészet és a design összefonódása | BDW

Október 7-én indul az idei Budapest Design Week.

Találkozások terei

Találkozások terei

Októberben újra Budapest Design Week.

Egy monolit önazonosságáról

Egy monolit önazonosságáról

Az új Néprajzi Múzeum és Látogatóközpont. Cikkünk az OCTOGON magazin 175-ös (2022/3-as) lapszámából.

Hirdetés