Ahol az ötletek születnek

Keretet adni a kreativitásnak – mindent ennek rendel alá Søren Rose belsőépítész saját irodája.

A dániai Hellerup egyik villaépületének sötét tetőteréből született meg Søren Rose belsőépítész saját irodája. Természetes fény és friss levegő járja át most a padlásteret, amelynek egyetlen célja van: keretet adni a kreativitásnak.

Søren Rose e régi villa földszintjén és első emeletén rendezte be saját otthonát, a sokáig üresen álló tetőtérben pedig a gyakran megrendelők fogadására is szolgáló irodát. Sajátos műterem ez, ahol a belsőépítészet mellett bútortervezéssel és kiegészítőkkel is foglalkoznak. „Skandináv minimalistaként mély szeretettel viseltetünk az anyagok iránt. Nézze meg például ezt a gyönyörű, közel 100 négyzetméteres teret, ahol a tégla, a Dinesen padló és a VELUX tetőablakok uralják a teret. Van irodánk New Yorkban, ott is a nyers és ipari jellegzetességeket ötvözzük a skandináv, tisztaságra törekvő stílusunkkal” – mesélte Rose.

Bár az építész a hosszanti tetőteret nem szabdalta fel, a szabadon hagyott fogógerendák közé helyezett nagyméretű nyílások kiváló ritmust adnak a helyiségnek – miközben jelentős mennyiségű fényt engednek be.

A fehérre burkolt tetőelemek a tégláig tisztított oromfalakkal lépnek párbeszédbe, izgalmas módon keverve ezzel a századforduló romantikáját mai korunk egyszerű tisztaságra való törekvésével. Ezt az élményt erősíti az oromfalon található kerek ablak hangsúlyozása is. 

„Mindennap nagyszerű élmény belépni ebbe a térbe – mesélte – ami a napfény, a beltéri klíma és a fa harmóniájából adódik.” E viszonylag kis helyiségben összesen 12 VELUX INTEGRA® GGL elektromos vezérlésű fa tetőablakot, 3 felső kilincses, kézzel nyitható VELUX tetőablakot és VELUX CABRIO® tetőerkélyt is elhelyeztek, amelyek fantasztikus térélményt teremtve a napfény segítségével osztják fel a helyiséget.

„A fény keltette életre a padlást, amely gyönyörű hely volt, de sötét és szomorú” – mondta, hozzátéve, hogy „a VELUX tetőtéri ablakok fantasztikus építőelemek, amelyek lehetővé teszik a tető egyes részeinek az ég felé történő megnyitását. Ezek a gesztusok nagyon könnyen érthetők és átélhetők. Csak az a kérdés, hogy mennyi fényt akarunk bejuttatni egy helyiségbe és minden lehetséges velük: alkottunk reggel és délután világos területeket, de kialakítottunk szabadtéri tereket is – a fény a legnagyobb luxus.” 

A kiemelten energiahatékony, háromrétegű üvegezéssel ellátott VELUX INTEGRA® tetőablakok VELUX ACTIVE beltéri klíma szabályozóval felszerelve folyamatosan figyelik a helyiség hőmérsékletét, páratartalmát, CO2-szintjét és szükség esetén észrevétlenül kinyitják vagy bezárják az ablakokat. Minden ablak ráadásul automatikusan záródik akkor is, ha elered az eső.

„Ez a fajta megoldás teljes mértékben összhangban van a tervezési filozófiánkkal, mivel egészségesebb munkakörnyezetet teremt, és boldogabbá teszi az embereket” – erősítette meg Rose.

Minden tetőtér kialakításánál kiemelten fontos a tetőablakok megfelelő helyzetének meghatározása. A tervező saját irodájában ezért szándékosan aszimmetriára törekedett: az egyik oldalon ötször kettő, míg a másikon kétszer két ablak található, így egy esetleges átalakításnál rugalmasan lehet majd gazdálkodni a mintegy 100 négyzetméternyi térrel. A VELUX CABRIO® tetőerkélyek alacsony parapetmagassága, valamint a tetőablakok egymás feletti elhelyezése a kiváló kilátás mellett a napfény minél egyenletesebb szóródását is biztosítja.

„Gyönyörű fénysávokat adnak ezek az ablakok” – lelkendezett a tervező. A rejtett szelemeneken nyugvó fogógerendák sokszor zsúfolttá, megosztottá teszik a helyiségeket, ha ugyanis nem esik rájuk elég fény, a szem mennyezetnek látja – a tetőablakokat ezért szándékosan illesztették szorosan ezek mellé, így a gerendák megvilágítva ritmikusságot adó díszítőelemekké szelídültek.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kortárs tárlat anya-ősanya témakörben

Kertész Attila festőművész harmadik önálló tárlata az eredet, az ’ősanya’ egyetemes jelentését dolgozta fel.

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Folytatódik a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál.

Kevesebben autóztak a covid miatt, mégis több lett a halálos baleset - miért?

Kevesebben autóztak a covid miatt, mégis több lett a halálos baleset - miért?

Egy meglepő statisztika Amerikából; a magyarázat a gépjárművezetők felelőtlensége lehet.

Hirdetés