Jules Verne világa színes, egyedi módon átrajzolt Google Street View képeken.

A Jules Verne Nyolcvan nap alatt a Föld körül című regényében is megjelenő londoni Charing Cross metróállomás, a párizsi Gare du Nord vagy a New York-i Broome Street ezúttal színes, egyedi módon átrajzolt Google Street View képeken jelennek meg, szintén könyv formájában, hogy a koronavírus-járvány miatt megnehezített nagy, világkörüli utazások legalább így – lapozgatva, fejben elkalandozva – megvalósulhassanak. A Kickstarteren támogatható „Around the World in 80 Days with Street view” című kötet szerzőjével, Kovács Lehel illusztrátorral beszélgettünk.

A Google Street View-ból rajzolt utazós grafikáid egy része már korábban, képeslapok formájában is megjelentek. Hogyan jött az elhatározás, hogy ezekből egy könyv is szülessen?

Az első Street View-s rajzom valamikor 2009 környékén készült egy cikk illusztrációjaként, és innen jött az ötlet a további sorozatokhoz. A Nyolcvan nap alatt a Föld körül című Verne-regény pedig, mint kiindulópont, egyből adta is magát, mivel elég sokan ismerik és a könyvben rengeteg konkrét helyszín is szerepel, illetve egy vázat is adott az egész projektnek. Azt nem igazán tudtam eldönteni, hogy ez képeslapokon vagy kötetben mutatna jobban, de persze reméltem, hogy egyszer majd könyv is lesz belőle. 2015-ben azonban még csak negyven rajz volt készen, amit akkor kevésnek tartottam egy teljes kiadványhoz. Ezért az akkori Kickstarter-kampányt csak a képeslapokra építettem fel, amely sikere után pár évig nem nagyon foglalkoztam ezzel a projekttel. Érdekes módon pont a karantén előtti hónapokban kezdtem el bővíteni a grafikák sorát, akkor már konkrét szándékkal, hogy végre kiadjam könyv formájában is. További húsz helyszínt és több illusztrált elválasztó oldalpárt készítettem a meglévők mellé, így a könyv összesen 128 oldalas lesz.

Az utóbbi egy évet nagyjából mindenki karanténban töltötte. Szép, színes képeket vagy videókat nézegettünk más országokról, mintha mi is ott lennénk. Említetted, hogy neked amúgy is kifejezetten feltöltődés a Street View-t nézegetni. Te miért pont ezt a webes felületet részesíted előnyben? 

Nagyon régi mániám a Street View. 2007 óta nézegetem folyamatosan, amikor ugye még csak amerikai városok voltak láthatóak a 3D-s térképen. Akkoriban jöttem ki egy enyhén agorafóbiás időszakból, lehet emiatt szoktam rá vagy pont az elvágyódás miatt. Mindenesetre imádtam eldugott utcákon navigálni és a különböző épületeket tanulmányozni.

Brindisi, Salt Lake City, Yokohama – miért pont ezek a városok kerültek bele a kötetbe? Vannak benne esetleg elsőre nem észrevehető, „titkos” tartalmak?

Amennyire csak lehet, próbáltam követni a Nyolcvan nap alatt a Föld körül című regényben szereplő útvonalat, de nyilván ez csak egy támpont volt, hogy egy meghatározott irányban „haladjak”. Több olyan vasútállomás, illetve kikötő is szerepel a könyvemben, ami Vernénél is megtalálható. Amúgy nem sokat gondolkodtam a grafikákon, többnyire random módon választottam ki a konkrét beállítást. Egyetlen kulissza titkom van: az egyik kép „élőben” készült, nem a Street View alapján.

Nagyon szép, ízlésesen redukált színkészlettel születtek meg ezek a grafikák. Milyen technikával, hogyan készültek?

Alapvetően egy vázlatkönyvként tekintek rá, ami egy virtuális utazás alatt készült. A „valódi” vakációim alatt is szeretek skiccelgetni, és itt is az volt a koncepció, hogy egy viszonylag gyorsan elkészült rajzzal visszaadjam az adott hely hangulatát. Ez a sorozat már teljesen digitálisan, iPaden készült.

Az elmúlt pár évben számos hazai, magánkiadásként indult klassz kötet kapcsán választották a szerzők a közösségi finanszírozás lehetőségét. Te miért döntöttél a Kickstarter mellett? 
 
A közösségi finanszírozás a magánkiadás szempontjából egy igen kényelmes megoldás, hiszen nincs benne szinte semmi rizikó. Nem szükséges előre legyártani a könyveket, és ha sikeres a kampány, akkor valószínűleg így még több emberhez el tud jutni a könyv, mint egy hazai könyvesboltban. 

Hol tart a kampány jelenleg?

Ha egy héttel ezelőtt beszélünk, akkor sokkal bizakodóbb lennék, de sajnos most már látom, nem úgy alakul, ahogy reméltem. Tapasztalatom szerint a Kickstarter-projektek 90-95% százalékát olyanok finanszírozzák, akik rendszeres látogatói az oldalnak, a maradék 5-10%-át pedig a személyes ismerősök, haverok, „rajongók” teszik ki. Szóval, ha nem emelik ki a főoldalon – ami amúgy nagymértékben a szerencsén múlik –, várhatóan döcögni fog a kampány. Anno a képeslapjaim a „nap projektje” volt, ami azt jelenti, hogy 24 órán keresztül a nyitó oldalon volt látható, aminek köszönhetően már egy héttel az indulás után elértem a kitűzött célt. A könyv most nagyjából a negyedénél tat, de továbbra is lelkes vagyok és valamilyen formában, talán limitált kiadásban mindenképpen meg fog jelenni. 

Jó pár neves külföldi lapnak, többek között a The Washington Postnak, a The Economistnak és a The New Yorkernek is készítesz illusztrációkat, jelenleg pedig az itthoni 168 óra című újságnak is te rajzolod a címlapjait. Milyen munkáid vannak készülőben? 

Pont a napokban fejeztem be két izgalmas projektet – egy UNESCO-s animációhoz készítettem grafikákat, és a hétvégén megjelenő Observer magazinban is lesz egy illusztrációm.


Kovács Lehel „Around the World in 80 Days with Street view” című könyvét erre a linkre kattintva tudjátok támogatni a Kickstarter oldalán.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

OTTHON A TÉRBEN

OTTHON A TÉRBEN

A BME Lakóépülettervezési Tanszék kiállítása a FUGÁBAN

Hirdetés