A városüzemeltetés különböző területein megvalósítható kreatív javaslatokat várnak.

Elindította a Smart Budapest Ötletversenyt a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK) – jelentette be Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes. 

Kerpel-Fronius Gábor, a kezdeményezés fővédnöke elmondta: az „okos város” nem elsősorban kütyüket jelent, hanem az alulról jövő kreatív ötletek, innovatív javaslatok felkarolását. A merev, nehézkes hivatali struktúrákon túlnyúló pilot programokra van szükség, ahol ki lehet próbálni külső partnerek ígéretes elképzeléseit. Az innovációhoz rugalmas szervezet szükséges, ezt adja a versenyt lebonyolító Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány (BVK).

A főpolgármester-helyettes kifejtette: egy modern város már nem működhet a városlakók bevonása, az alulról induló kezdeményezések hasznosítása nélkül. Ennek a részvételiségnek az egyik példája a részvételi költségvetés, ahol a városlakók által fontosnak tartott fejlesztések valósulhatnak meg. Idén erre összesen egy milliárd forintot költ a fővárosi önkormányzat. De a részvételiség eszköze a közösségi gyűlés, vagy a polgári kezdeményezés. Ezek a lehetőségek elsősorban a „keresleti oldalhoz" tartoznak, a városlakók igényeinek a felmérését segítik, ugyanakkor a BVK által meghirdetett Smart Budapest Ötletverseny a kínálati oldalt, a felmerülő ötletek hasznosulását támogatja – magyarázta Kerpel-Fronius Gábor.

A szervezők június 30-ig várják magánszemélyek, cégek javaslatait, melyeket letesztelnek és a legjobbakat megvalósítják. Kidolgozott projektekkel és ötletekkel is lehet jelentkezni hat kategóriában: mobilitás, környezetbarát energetika, városi környezet, társadalmi partnerség, fenntartható gazdaság, turizmus.

„Ezzel a versennyel igyekszünk felkutatni minden olyan innovációt, ami a budapesti lakosság szolgálatába állítható. Célunk, hogy a magyar smart city fejlesztések először Budapesten hasznosuljanak” – mondta Ilyés Márton, a BVK elnöke, a verseny főszervezője.

Első körben a felvetés elvi megvalósíthatóságát, minőségét vizsgálják, majd a megvalósíthatóság konkrét feltételeit. Várhatóan kategóriánként két-három ötlet megvalósítására lesz lehetőség, de ettől el lehet térni, ha a javaslatok kidolgozottsága ezt indokolja, a legfontosabb a minőség. A győztes ötletgazdákkal együttműködési szerződést köt a városháza vagy egy önkormányzati cég, attól függően, hogy a város egészét, vagy valamelyik speciális funkcióját, részterületét érinti az innováció. A BVK nemcsak forrásokat, de mentorálást is nyújt a sikeres jelentkezőknek. A nyertesek kaphatnak pénzdíj, és másféle támogatás nyerhető, például infrastruktúra, vagy akár szabad terek használata. Már több piaci szereplő is ajánlott fel különdíjat.

 Fotó: BVK

A milliós nagyvárosban rengeteg erőforrás, ötlet, információ termelődik. A kezdeményezők célja, hogy ezek értelmesen összekapcsolódhassanak a közösség érdekében. Ilyen lehet például, ha sikerülne felhasználni azt a rengeteg közlekedési információt, ami a modern informatikai eszközök elterjedtségének köszönhetően az itt élőknél keletkezik, vagy megszervezhetnék a légszennyezettségi adatok decentralizált gyűjtését. Az ilyen ötletek megvalósításához többnyire nem is elsősorban a pénz hiányzik - mondta a BVK elnöke.

A tervek szerint évről évre meghirdetik az ötletversenyt, a távlati cél pedig az, hogy folyamatossá váljon a városlakók, cégek és városvezetés együttgondolkodása, hasznosuljanak az alulról induló jó kezdeményezések - mondta Ilyés Márton.

Az ötletversenyről részletes információk találhatók a bvk.hu/smart-budapest oldalon.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elindult a Smart Budapest Ötletverseny

Elindult a Smart Budapest Ötletverseny

A városüzemeltetés különböző területein megvalósítható kreatív javaslatokat várnak.

Kozma’19 címmel online iparművészeti kiállítást tett közzé a MANK

Kozma’19 címmel online iparművészeti kiállítást tett közzé a MANK

A Kozma Lajos kézműves iparművészeti ösztöndíj 1987 óta nyújt szakmai és anyagi támogatást a fiatal iparművészeknek.

A Fehér Ház új logója szembemegy a trendekkel

A Fehér Ház új logója szembemegy a trendekkel

Nem „laposították”, hanem inkább texturálták.

Hirdetés