Hirdetés

Az építészet nyelvén beszélni a halálról olyan, mint gúzsba kötve kötéltáncolni.

Végsőkig individuális, szekularizált világunkban az építészet nyelvén beszélni a halálról olyan, mint gúzsba kötve „kötéltáncolni”, a hagyomány védőhálója nélkül. Az építész feladata, hogy saját személyes vízióját követve választ adjon a végső kérdésre, elfogadhatóvá tegye a létezés végességét.

fotó © Ligetvári Dorottya Sára fotó © Ligetvári Dorottya Sára

Ligetvári István ravatalozója Dabas-Gyónon nem öltözik a hagyomány unalmas és hazug jelmezébe. Hófehér falak megtört, szokatlan elemek együttese, ahol a szem hiába kutat ismerős motívum után. A lélekharang önálló haranglába két egybevágó négyszögből áll össze, sem párhu-zamos él, sem derékszög nem segíti a forma befogadását. A harangot magát fekete lamellák takarják: mintha egy hipermodern hangszóró állna a zöld füvön és hirdetné a veszteséget.

fotó © Ligetvári Dorottya Sára fotó © Ligetvári Dorottya Sára

A fehér épület – zöld természet ellentét teljesen koncepciózus. A ravatalozó mellett futó fehér kerítés, mely még az épület oldalára és tetejére is felkúszik, mintha egy félbehagyott keret lenne, elhatárolja egymástól a „vadont” és az épített, azaz „kulturált” környezetet. A hosszú, teljesen homogén fehér felület csak a fák lombkoronájának mozgalmas háttere előtt tud igazán kibontakozni, azzal folytonos ellentétben képes csak saját lényegét megmutatni. A támfal magának az életnek is a szimbóluma: emelkedik, eléri csúcspontját, majd visszahanyatlik a földbe. A csúcspont itt maga a ravatal, ahonnan az élet teljessége látszik: a befejezett élet méltóságából lehet csak megítélni az embert.

fotó © Ligetvári Dorottya Sára fotó © Ligetvári Dorottya Sára

Az épület homlokzatán található az egyetlen klasszikus értelemben vett jel, utalás csupán, mégis felkelti a néző figyelmét egy ilyen tudatosan visszafogott környezetben: egy fekete kereszt. Arányai azonban több, mint szokatlanok. Vízszintes szára sokkal hosszabb, mint a függőleges, és utóbbi nem a szimmetriatengelyen található. Mintha el lenne forgatva és le lenne az egyik oldala vágva a klasszikus szimbólumnak. A tekintet óhatatlanul is el akar fordulni 90°-kal, keresve a megszokott nézőpontot, belekapaszkodni az ismertbe. Aztán felötlik egy másik lehetséges értelmezés: ennek a keresztnek a közvetlen elődje nem a kereszténység, hanem Piet Mondrian képei.

fotó © Ligetvári Dorottya Sára fotó © Ligetvári Dorottya Sára

Az egymást keresztező fekete vonalak a homlokzat síkjába, és az arra fektetett falemezre éppen úgy illeszkednek, mint a holland festő képein az egyenesek a színes felületekre. Az épület bal oldalán és tetején végigfutó betonkeret is a képiséget erősíti, mint a mély rámák a polgári szalonok falán lógó festményeken, keretezi és felerősíti a vizualitását saját középpontjának. Azonban Ligetvári épületén a fekete egyeneseknek és falapoknak komoly funkciójuk van: tolófalként magának a ravatalozó központi terének a nyílászárói. Az elcsúsztatható színes felület a modernitás álmát idézi Theo van Doesburg mobil építészetén keresztül, ahogy a ravatalozó hófehér kockája is hasonló előképek visszhangja.

fotó © Ligetvári Dorottya Sára fotó © Ligetvári Dorottya Sára

Nyers, faszínű bútorai szigorú geometriájukkal a platóni tökéletes formákat, a felülvilágító a természetfölöttit idézi. A bejárattal szemközti falon, a szárnyasoltárok mintájára, hármas osztatú üvegablak áll, Balogh Eleonóra munkája. Az anyagában és témájában is transzcendens képen absztrakt madarak repülnek az éjszaka sötétjéből a nyári égbolt kékjén keresztül a béke fehér végtelenjébe.

Fotó: Gárdonyi László

Vezető tervező: Ligetvári István
Társtervező: Kovács Zoltán
Építész munkatársak: Ligetvári Dorottya Sára (harangláb terv), Kántor Csaba, Timmer Dániel
Üveg triptichon: Balogh Eleonóra 
Bútortervek: Ligetvári István, Kovács Zoltán
Tervezés éve: 2014
Átadás éve: 2015
Alapterület (bruttó): 128,50 m2

Szöveg: Gárdonyi László
Építész: Ligetvári István
Fotó: Ligetvári Dorottya Sára 

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/5-ös lapszámában. 

 

1 / 12 fotó

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 121 - 2015/05. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Sorsok Háza, Sou Fujimoto, kilátó Galyatetőn, Lauder Óvoda


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mikrotörténet-írás

Mikrotörténet-írás

Arács, Szent György Pince. Cikkünk az OCTOGON magazin 173-as (2022/1-es) lapszámából.

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

A Zsámbéki Keresztelő Szent János Iskolaközpont bővítése.

Mikrotörténet-írás

Mikrotörténet-írás

Arács, Szent György Pince. Cikkünk az OCTOGON magazin 173-as (2022/1-es) lapszámából.

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

A Zsámbéki Keresztelő Szent János Iskolaközpont bővítése.

Mikrotörténet-írás

Mikrotörténet-írás

Arács, Szent György Pince. Cikkünk az OCTOGON magazin 173-as (2022/1-es) lapszámából.

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ | DMB műterem

TOP TRIÓ elnevezésű sorozatunkban mindig egy-egy általunk felkért építésziroda fejti ki a véleményét három kedvenc épületéről – építészek építészekről.

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

Többlettartalom a múlt értő építészeti feldolgozásával

A Zsámbéki Keresztelő Szent János Iskolaközpont bővítése.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1