Morvai Zoltánnal, a BE LIGHT! ügyvezető igazgatójával Nyolczas Gitta beszélgetett a Stefan Lengyel Ösztöndíj program kapcsán.
Úgy érzi, a BE LIGHT! a “tapasztalatátadás korszakában” van. Aktívak és tettrekészek, hogy fejlesztő munkát és időt fektessenek be a következő generáció kinevelésébe. Úgy tartja, egy cégvezető a jövőt programozza és egy vállalatnak tudatosan táplálnia kell a talajt, amiből kinőtt. Morvai Zoltánnal, a BE LIGHT! ügyvezető igazgatójával Nyolczas Gitta beszélgetett a Stefan Lengyel Ösztöndíj program kapcsán.
Mi motiválta a szakmaválasztásodat? Miért éppen a fények, világítástechnika területére specializálódtál?
Szülői útmutatásra, terelgetésre vagy ha másképp szeretném mondani, akkor szülői nyomásra választottam a villamos szakmát. Hamar rájöttem, hogy ennek inkább a design része érdekel, semmint a kivitelezés. Ausztriában ismerkedtem meg a világítástervezés alapjaival, és aztán benne ragadtam.
A BE LIGHT! immár sok éve sikeresen működő vállalat. Honnan jött az ötlet a vállalat megalapítására? Mesélnél néhány szót a vállalat történetéről, a növekedésről?
A BE LIGHT!-ot 2003-ban alapítottuk a barátaimmal. A víziónk az volt, hogy Magyarországon először csináljunk egy olyan bemutató termet, ami valóban a fényről, a minőségi világításról szól. Ennek kerestünk egy belvárosi spotot, Lánchíd utca 7-9-ben nyitottunk meg az üzletünket. Hamar megindultunk a közületi megrendelések és nagyobb projektek irányába. A 2008-es válság után rájöttünk, hogy mennyire nehéz egy lábon állni, elkezdtünk bővíteni és jelenleg kilenc cég tartozik a csoportunkhoz.
A projektjeitek közül melyiket emelnéd ki, melyik volt számodra a legemlékezetesebb, és mi tette azt azzá?
Nagyon nagy a merítés, nekem mindegyik személyes kedvencem. Rendkívül tanulságos munkánk volt például a Pannonhalmi Apátság világításának a megtervezése, kivitelezése. Egy nemzetközi csapattal hajtottuk végre, ahol építészként a John Pawson Iroda volt a partnerünk, látványtervezőként a Speirs+Major, Magyarországon az építészeti munkát pedig Gunther Zsolt és a 3h építésziroda fogta össze. Ha méret szempontjából nézzük a projekteket, akkor nagyon szerettük a Duna Arénát. Az eddigi legnagyobb munkánk, ráadásul minden világítótestet, amit szállítottunk, mi vezérlünk. De kiemelhetném a BMC projektet, ami egy igazi kis ékszerdoboz, a Telekom ház egyedi megoldásait a lobby térben, vagy akár a Hotel Clark hangulatát is. Ami közös pont ezekben a kedvenc projektekben, hogy már a tervezési szakaszban belefolyhattunk a munkálatokba. A több száz vagy több ezer projekt referenciában mindenhol otthagytuk kicsit a szívünket.
Több nemzetközi együttműködésetek, megbízásotok is volt már. Tervezitek a külföldi piaci jelenlét erősítését, esetleges irodanyitást a határokon túl?
Alapvetően kereskedelemből élünk, ez megköti a kezünket, ugyanis a beszállítóink koordinálják az európai piacokat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mi Magyarországon folytathatunk kereskedelmi tevékenységet, mi a hazai piacra koncentrálunk. De van a cégcsoportunkban olyan tervező cég, meg büszkén mondhatom, olyan gyártással foglalkozó vállalt is, akik előtt nyitva áll mind az európai, mind a világpiac.
Több fiatalokat támogató projektben is részt vett már a BE LIGHT!, mint támogató (MOME - Stefan Lengyel Kiválósági Ösztöndíj, DECODE). Miért tartod fontosnak a vállalat ilyen irányú tevékenységét?
Talán a legfontosabb az, hogy a világítástechnikai piac egyik meghatározó szereplőjének tartjuk magunkat, és ez felelősséggel is jár. Valljuk, hogy vissza is kell adni oda, ahonnan kaptunk.
Táplálnunk kell a talajt, ahonnan valamikor mi is kinőttünk. Ma már olyan gyorsan fejlődik az iparágunk, olyan bonyolult a rendszerintegráció elektronizált világunkban, hogy nagyon nehéz lépést tartani vele. Közös érdekünk, hogy a jövőt meghatározó tervezők ne a múltból, hanem a jelenből merítsenek. A design mára összekapcsolódott a műszaki tervezéssel, és ezen a területen igyekszünk segíteni minden tudásunkkal.
Az ösztöndíj egy fantasztikus lehetőséget jelent a hallgatók számára, mit vár el a vállalat ettől az együttműködéstől?
Forradalom zajlik a világítástechnikában, jelentősen felértékelődött a vezérelt világítási rendszerek, illetve a világítástervezés szerepe. A gyártók keresik az új utakat, designvilágot és anyaghasználatot, amivel ki tudnak tűnni. A BE LIGHT! évek óta foglalkozik a terület továbbfejlesztésével, és gyűjt jó példákat külföldi piaci és oktatási szereplőktől. Ezt az elméleti bázist szeretnénk mostantól tudatosan továbbfejleszteni a MOME falai között, és keressünk kapcsolódási pontokat a jövőre nézve. Nem beszélve arról, hogy a fiatal végzősök számára szeretnénk potenciális munkaadóként távlati ambíciókat kínálni.
Mik a cégcsoport jövőbeli tervei, hol látod a magad 10 év múlva?
Én magam 1993-ban kezdtem az ügyvezetői pályafutásomat. Egy vezető kicsit mindig a jövőben él, megy a cége előtt. A jövőt kell programoznunk és pontosan kell látnunk, hogy hol leszünk 10 év múlva: ugyanitt, kicsit átalakulva. Új aktivitásokkal, egy nagyon jó, fiatalos menedzsmenttel kiegészülve gyarapítjuk az értékeinket.
Milyen tanácsokat fogalmaznál meg azoknak a feltörekvő fiataloknak, akik saját vállalkozást szeretnének indítani?
Csak a magam életéből tudok példákat meríteni, ezeket a tapasztalatokat tudom legfeljebb megosztani. Az első az mindenképp az, hogy az ötlet önmagában semmit sem ér, önmagában nincs értéke. Maga a rendszerépítés és az ötlet eléréséhez vezető út az, amiből profitálni lehet. A másik az elhivatottság, ami nagyon fontos, ugyanis az első eredmények biztos, hogy évekkel később fognak jelentkezni, nem azonnal. Ha valóban értéket akarnak létrehozni, akkor minimum 5 vagy 10 évre kell előre nézni. Ez rögtön tovább is visz a következő gondolathoz: egy vállalkozás építésével mindig hosszú távú döntéseket kell meghozni, nem szabad pillanatnyi előnyre váltani az értékteremtést. Nem utolsó sorban pedig fontos, hogy legyen az embernek egy víziója, de ne féljen azon módosítani.
A BE LIGHT! immár 18 éve foglalkozik világítástechnikai tervezéssel és világítástechnikai rendszerek értékesítésével. A cégcsoport 9 leányvállalattal működik jelenleg. 2018-ban zsinórban harmadszor nyerték el a Business Superbrands díjat. Több mint 1000 projektet tudhatnak maguk mögött, melyek között találhatunk szállodát, áruházat, üzletet, irodát, raktárt vagy akár ipari csarnokot is. Céljuk a fénnyel, a fény-árnyék kontraszttal úgy hozzájárulni az építészethez, hogy az különböző érzéseket, érzeteket keltsenek. Az ő terveik alapján valósult meg többek között a Duna Aréna, a Groupama Aréna, Megyeri híd, Pannonhalmi Bazilika vagy a Budapest Music Center világítása.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.