Szekeres Ákos diplomamunkája.

Szekeres Ákos a rá jellemző gyakorlatiasságot kombinálta a kísérletezéssel, anyag- és formakísérleteket végzett, végül megalkotta az Antibag kollekciót, amelyben még nadrágtáska is található. Következik a MOME Divat- és Textiltervezés szakos hallgatójának diplomamunkája.

„Tervezői alkatomhoz a gyakorlatiasabb alkotói megközelítés áll közel. Ám nagy kihívás volt számomra az, hogy ennek határait kitoljam a kísérletezés irányába” – fogalmazza meg ars poeticáját Szekeres Ákos, aki a hanyatló magyar bőrdíszműiparba lehelhet új életet egy olyan koncepcióval, amely nemcsak imázsdarabokat, de sorozatgyártásra alkalmasakat is tartalmaz.

Célja egy „kvázi kereskedelmi” darabtól kiindulva egy konceptuális darabig lekövetni, skálázni a folyamatot technológiai szempontból: a „ready to wear”-től, az experimentális alkotásig egy azon kollekción belül, ötvözve ezzel a művészetet a divat világát uraló piaci hozzáállással.

Inspirációt a bútoriparból, közelebbről a bőrdíszműipar két társterületéről, a kárpitos szakmából és táskakészítésből merített; a bútoriparból főleg a steppelés technikáját emelte át. Az ihletvadászat során előkerültek Mario Bellini építész és bútortervező moduláris bútorai, a Le Bambole kanapéja, Annie Hieronimus Sandra névre hallgató szófája és Michel Ducaroy Togo fotelkollekciója is. Számos egyéb forrás is felmerült, köztük a divatipar elmúlt éveit meghatározó hivalkodó, extravagáns „hypebeast” darabok.

A kollekció alapanyagának növényi cserzett olasz marhabőrt választott, majd különböző anyag- és formakísérletekbe kezdett. Tervezéskor három darabból álló sorozatokban gondolkodott. Minden sorozat egy kiemelt részre épül, ami egyre inkább fokozódik:

Az első sorozat egyszerűbb ragasztott steppeléssel, a két hordozó anyagot erős oldószeres kontaktragasztóval összeragasztva készül el. „Itt a ‘steppelések’ szélességével és irányával kísérleteztem. A bal oldali táska egy, a nyílásánál elhelyezkedő csomózott fogót kap, amely a forma egyszerűsége miatt adekvát. A következő egy haránt irányban ‘steppelt’ nagy táska, a táskába rejtett fogó megoldással. Az utolsó a sorban, a ruhaméretűvé váló táska különleges fenék megoldást kap.

Párizsi tanulmányaim során egy olyan nadrágot sikerült kimodelleznem, amelyet táskává tudtam transzformálni.

Ennél a ‘nadrágnál’ a derékpántot egy rejtett bontható húzózárral láttam el, ahol rá tudott csatlakozni a külön kiképzett táskafenék. Ezek után a nadrág ülepét kinyitva kaptuk meg a táska nyílását. Hasonlóan ehhez a „nadrágtáska” megoldáshoz úgy alakítom ki a „ruhát”, hogy az alja nyithatóvá váljon. A „ruhatáska” fogó részénél pedig a modell kinyúlhat az objektből.

A második sorozatot a pánttal való formaalakításra építettem. Az előzőhöz hasonlóan, balról jobbra követhető a táska átváltozása. Az első táskánál a pántok segítségével kézi-, és hátitáskát kapunk. A következő egy már elég nagy méretű hátitáska, amit hasonlóan pánt húz össze, és ennek segítségével tudjuk a hátunkra venni. Itt a táska egy hatalmas zsebfedőt kap. Az utolsó objekt/forma már nem táskaként funkcionál, hanem egy tömött ruha.

A harmadik sorozat a hordó formára és annak variációira épít. Itt a már a gumírozott ragasztott steppelést alkalmazom, mely technológiával nagyobb anyag többletet tudok létrehozni. A sorozat egy hordó alakú kézitáskával indul, aminek az oldal gallér részébe pánt van vezetve és az alja résznél csomózott. Ezen felül egy hátitáskát is terveztem, nagyon hasonló megoldással, ahol a pántok különböző kötésével más táska jön létre. A második a sorban egy, a felső részénél összehúzott, gumírozva ragasztott kézitáska. Itt a modell egy-egy kézre vehető gumírozva steppelt ujjat kap. Az utolsó forma, pedig újból egy ruhaméretűvé nőtt buboréktáska.

A kivitelezéshez mindegyik sorozatból egy-egy formát választott, ezzel megadva a lehetőséget a kollekció további bővítésére a jövőben.


Szekeres Ákos
Divat- és Textiltervezés MA, 2020

Témavezető: Bráda Judit
Konzulens: Hajdú Anett




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az RDAI iroda bemutatkozásával folytatódik az Architectural Matters sorozat

Az RDAI iroda bemutatkozásával folytatódik az Architectural Matters sorozat

Denis Montel és Julia Capp március 30-án tart előadást a MOME-n.

Victor Vasarely ma is aktuális

Victor Vasarely ma is aktuális

Op-architektúra projektkiállítás 2023. június 25-éig tekinthető meg Pécsett a Múzeum Galériában.

Elviselni, megjavítani, helyettesíteni vagy újat teremteni?

Elviselni, megjavítani, helyettesíteni vagy újat teremteni?

Március 21-én tart előadást Dr. Érdi Péter a komplex rendszerek világhírű szakértője, a Repair című könyv szerzője a MOME-n.

Hirdetés