25 éves az AXOR Starck kollekció, amely örökre megváltoztatta a fürdőszoba-designt.

25 éve, 1994-ben mutatták be az AXOR Starck kollekciót, amely örökre megváltoztatta a fürdőszoba-design piacát. A radikális egyszerűség és az élet forrásaként szinte szentként tisztelt víz AXOR Starck-féle koncepciója ma is ugyanolyan releváns, mint akkoriban.

Sok jelzőt aggathatunk a világ legismertebb formatervezőjére, az idén hetvenéves francia Philippe Starckra, de hogy ő volna a kortárs design apafigurája, azt biztosan nem. Alessandro Mendini, vagy például Ettore Sottsass, Antonio Citterio igen… Nem mondom a klasszikus, modernista olaszok a Memphis irányzat ellenére is alapítóatyái a „designer sztárok céhének”, hogy a skandinávokról, Alvar Aaltoról ne is szóljunk, de Starck mindig is megmaradt zabolátlan gyermeknek, egy „enfant terrible”, hogy stílszerűek legyünk. Zabolátlan, ugyanakkor a gyermekek bölcsességével, tisztaságával, felszabadult alkotói energiáival.

Személyesen majd tíz évvel ezelőtt a Hansgrohe-AXOR jóvoltából találkoztam először a tervezővel Schiltachban, a Fekete-erdő mélyén, a német szaniteripar központjában. Prezentációja, fellépése maga volt a nyíltszíni provokáció és színház, egyfajta alkotói performansz, ami nem az ügyfél fegyelmezett elvárásairól, hanem saját tervezői világáról, temperamentumáról, vitalitásáról, magánéletéről, szerelmeiről, a nőkhöz való viszonyáról szólt. Ha jól emlékszem, motoros ruhában érkezett, ami a nyakkendős, öltönyös világban, már magában is üzenetértékkel bírt. Kiszólásai és beszólása mögött viszont folyamatosan átvilágított, hogy a tárgyak születését ő az emberi kultúra és civilizáció, teremtő erő legmagasabb szintjének tartja.

Starck és a róla elnevezett ikonikus darab

Valóban. Az 1994-es AXOR-Starck kollekció radikális egyszerűségével, minimalizmusával teljesen új korszakot nyitott a fürdők világában, illetve a vízzel való viszonyulásunk egészében. Korszakhatár volt, vagyis valódi ikon született az akkor már sztárként rajongott tervező stúdiójában.

A kollekció kulcsdarabja, a csaptelep Starck vízhez való szenvedélyes viszonyát fejezte ki, egy lírai kiáltvány a víz természetes tisztaságáról. Egy egyszerű falusi kéziszivattyús kútfejben látta meg azt az egyszerűséget, ami a föld mélyéről feltörő vizet egy szimpla csővel vezeti át a vödörbe, hogy aztán itatásra, öntözésre használja azt a vidéki földműves, állattenyésztő.

Ez az archaikus forma egyszerűsödött tovább a designfolyamatban, amiben szerepet kapott a kezelőszerv technikai innovációja is, amivel végül a csap megnyitásának mozdulata, az elegáns, vékony kar elmozdítása is éppen olyan egyszerű és szép aktussá vált, mint amilyen letisztult szépséget a vízsugár hordoz magában. Ikon született, ami nem a trendeknek, divatoknak próbál megfelelni, hanem a tisztaság tökéletességének. Végeredményben a „víz lelkét” öntötte formába a tervező, ami időtlen szépséget hordoz, tehát a csaptelepnek, a kollekciónak is ebben az időtlenségben kell helytállnia.

Mindez azonban üres, öncélú és jövőtlen design volna, ha a terv mellé nem állt volna oda teljes mellszélességben a gyártó, a megrendelő. Philippe Starck és Klaus Grohe kapcsolatát ugyanúgy egy anekdota világítja meg, mint ahogyan Starck tervezői élet-anekdoták sorozata. A tervező egy augusztusi kánikulai napot idéz fel, amikor Formenterán, az Ibiza melletti apró szigeten délben kereste fel őt a kerékpáron érkező Klaus Grohe. Azonnal egymásra hangolódtak és rendkívül termékeny, szenvedélyes beszélgetést folytattak egy lehetséges közös munkáról, ami annyira lázba hozta mindkettőjüket, hogy utána már semmi kedvük nem volt a párizsi rideg irodában folytatni az üzleti megbeszélést. Értették egymást, mindent megtudtak egymásról ott az augusztusi nyárban, a verandán, egy asztal mellett.

Ez volt a kezdet, az egyszerűség, szépség, tisztaság, technológia és ergonómia időtlen ikonjához vezető út kezdete. Az elmúlt 25 év alatt az emberi civilizáció sokkal pontosabban látja, hogy mekkora kincs is életünkben a víz. 1994-ben az AXOR Starck kollekció ebben is megelőzte korát. Starck megérezte az emberi kultúra és a víz közötti alapvető viszony természetrajzát. Ezt fejezte ki ez a tárgy, ezt a kapcsolatot fogja kifejezni a jövőben is, amíg ezen a bolygón ember él.

Most, 25 évvel a kollekció bemutatása után Starck úgy fogalmazott, hogy „a víz annyira gyönyörű, hogy amikor anyaggal veszed körül, csak elvehetsz a szépségéből. Az elképzelésem – amely a mai napig is érvényes – egyszerű volt: a vizet mélységesen, strukturálisan tisztelő designt készíteni.

Nem vagyok intelligens. Nem tudok bonyolult dolgokon gondolkozni, nem is érdekelnek. De van egy ösztönös érzékem megtalálni a tárgyak lelkét, a csontokat, a gerincet, a középpontot. Ez az AXOR Starck kollekció esszenciája: a víz csodája és mágiája.

Ezért talán ez az egyik legjobb példája az AXOR-ral való jó együttműködésnek, amelynél ugyanazt a világos elképzelést osztottuk egy abszolút időtlen modell és kollekció elkészítéséről, megfelelő minőségben, megfelelő intelligenciával, megfelelő látásmóddal és megfelelő ergonómiával.”

VITA // PHILIPPE STARCK Az egyik legismertebb és legnagyobb hatású formatervező, Philippe Starck számára meghatározó a Föld iránti aggodalom, és egy jobb világ keresése. Egy szabad szellem, akit az átfogó, eredeti tehetségéről ismerünk: tervezett hangszórót és csillárokat, motorkerékpárokat és megajachtokat is. Az általa tervezett hotelek közül nem egy kult-státuszt élvez, a mindennapi tárgyai a maguk módján nem kevésbé látványosak, mint a mesés belső terei.

Az AXOR luxus fürdőszobákhoz és konyhákhoz tervez, fejleszt és gyárt csapokat, zuhanyfejeket és kiegészítőket. A legmagasabb esztétikai és technológiai szinten készít avantgárd, egyedi darabokat és kollekciókat – ezek némelyikét a fürdőszobai design klasszikusai közt tartunk számon.

Mindegyik megtestesíti az elvet: „a forma követi a funkciót”, vagyis egészen addig nem fejezik be a fejlesztési folyamatot, amíg semmit nem lehet többé elvenni vagy hozzáadni a termékhez.

Ebben a szellemben fejleszt a cég designtárgyakat több mint 25 éve, olyan, világszerte ismert tervezőkkel, mint Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud vagy Patricia Urquiola. Az AXOR a Hansgrohe csoport tagja.

Az AXOR világában elmerülhetsz még




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nagyvárosi dzsungel

Nagyvárosi dzsungel

Buja dzsungelt idéző, dús növényzet omlik alá a párizsi Villa M szálloda homlokzatáról.

Philippe Starck versben adott tanácsot a feltörekvő designerek számára

Philippe Starck versben adott tanácsot a feltörekvő designerek számára

A tervezőtől megszokott, formabontó módon.

Az Alessi értékeit és ikonikus designjait bemutató új kollekcióval ünnepli 100. születésnapját

Az Alessi értékeit és ikonikus designjait bemutató új kollekcióval ünnepli 100. születésnapját

Az Alessi 100 Values Collection a cég értékeit bemutatva gondolja újra legismertebb Alessandro Mendini, Ettore Sottsass, Philippe Starck által tervezett designjait.

Hirdetés