Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Szarvas Valentin a MOME Divat-és Textiltervezés szakán szerzett MA diplomát.  

 

Az egyetem Design Intézete idén 4 fő témába sorolta a diplomamunkákat: KRAFT, SOCIAL, EMOCIONÁLIS és FENNTARTHATÓSÁG. Valentin projektje a FENNTARTHATÓSÁG kategória egyik kiemelkedő példája. A projekt kivonatát a szerző leírásában közöljük.

 

 

A fenntarthatóság nem egy individuális fogalom, hanem egy folyamat, amely örökké végezhető. A körforgás alappillére a folyamatos változás. A változásé pedig az, hogy legyen egy állandó, amely ezt a mozgást végzi, amely képes az alapvetései egy részét felülírni, miközben saját maga első verziójához keresi a visszavezető utat. Mestermunkámban ezeknek a változásoknak a fázisait fogalmaztam meg a divattárgyak rendszerében. A ruhák különböző fázisainak meghatározásával egy sajátos rendszert alakítottam ki, amely rendszernek a bemutatására a mestermunkámként létrehozott öltözékkollekció szolgál.

A mestermunkám előtanulmányaként a szakdolgozatom szolgált, amelyben a saját tervezői introspekciómon keresztül szándékozom bemutatni és megérteni a körforgásos rendszerek működését különös tekintettel a saját tervezői énem körforgásosságára. A tervezés elején olyan képzőművészeti alkotásokat kerestem, amelyekben valamilyen módon tetten érhetők ezek az egymást építő vagy romboló mozgások.

 

 

Egy fiktív, de annál inkább jellemző alapvető ruhatárat építettem fel, amelyben a különböző ruhatípusokat rendszereztem anyag és szabástechnológia szerint. A kollekció –  felépítését tekintve – három fontos egységre bontható. Az első egységben a ruhadarabok díszítésével foglalkozom, amely során olyan varrástechnológiákkal és szimbólumokkal építkezem, amelyek teljes mértékben a ruhadarab részévé képesek válni és a különböző fázisaikban tovább tudnak épülni. Ebben az egységben a textília felületén hozom létre a változás fázisait.

Egy kicsit távolabb lépve a második egységben a ruhadarabok konstrukciójával foglalkozom, amely már a sziluett változását is magával hozza. Ez a konstrukcióban való változás a különböző fázisokban két irányban is megjelenhet: dekonstrukció vagy épp rekonstrukció formájában.

A kollekció harmadik fázisában már a sziluett szerkezetének alapvető részét képezi az összeépült alkatrészek helyének előre definiálása. Ennél az egységnél a ruha alkatrészei összeépülve alkotnak azonos egységet, illetve különböző ruhadarabok összeépülésével jön létre a végső forma és a ráépülő alkatrészek helyének meghatározása.

 

 

A kollekcióban felhasznált alapanyagok Ecotex Standard 100, GOTS – Global Organic Textile Standard, valamint Global Recycled Standard tanúsítvánnyal rendelkeznek és az Európai Unió területéről származnak. Ezen felül pedig AERON, TOMCSANYI, NANUSHKA deadstock anyagokat használtam fel.

 

Témavezető: Tomcsányi Dóra
Forrás: MOME

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Egy bútor, amellyel elindulhatnánk a hulladék nélküli társadalom felé

Termékkoncepciója a bútoripar kihívásaira reflektál, egyúttal támogatja a körforgásos gazdasági szemléletet.

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

Az öltözék-kiegészítő, amely az emberi test anatómiáját és formáit veszi alapul

A már-már ékszerként funkcionáló tárgyak fókuszában a tárgy és a test érdekes, szokatlan kapcsolata áll.

Hirdetés