Budapesten nyit bemutatótermet a Theaterkunst, Németország legnagyobb jelmezkölcsönző cége.

Jelmezek millióiból válogathatnak a filmesek a Theaterkunst budapesti bemutatótermében. A német cég már tavaly készült a magyarországi nyitásra, a koronavírus-járvány miatt azonban ez 2021-re csúszott. A Paulay Ede utcai üzletben mostantól a hazai díszlet- és jelmeztervezők is könnyebben hozzáférnek ahhoz a több mint tízmillió ruhából, cipőből, kiegészítőből álló kollekcióhoz, amely a cég berlini központjában rendelkezésre áll. Korábban Meryl Streep, Jeremy Irons, Brad Pitt vagy Anya Taylor-Joy filmjeihez is kerestek már ruhát ebből a készletből.

A Theaterkunst Németország legnagyobb kosztümös cégeként több mint tízmillió jelmezből, cipőből és kiegészítőből álló gyűjteményével bármilyen korszakhoz, stílushoz, divathoz kapcsolódó igényt ki tud elégíteni – írja a vállalat közleménye. A készletet vásárlások, saját gyártás és felújítások útján folyamatosan bővítik. A berlini központban, valamint a Kölnben, Varsóban és most már Budapesten található telephelyeken 25 ember dolgozik, a cég évente 900 produkciót szolgál ki. A vállalat a tanácsadástól a bérbeadáson át a gyártásig a kosztümökkel kapcsolatos szolgáltatások széles skáláját kínálja ügyfelei részére, az egyedi igényekhez is alkalmazkodva:

A tervezőket a válogatásban és a megfelelő látvány kialakításában úgy segítik, hogy igazodjanak a produkciók költségvetéséhez, időt és pénzt takaríthassanak meg, közben pedig megőrizzék a korhű és minőségi megjelenést akár eredeti, akár utángyártott darabok felhasználásával. Mindehhez egy négyezer kötetes könyvtár szolgál megbízható forrásként, teli jelmeztörténettel, tervezéssel, alapanyagokkal foglalkozó kiadványokkal.

A Theaterkunst a magyar filmipari boom-ot látva úgy vélte: elérkezett az idő, hogy helyi kosztümházat nyisson a még közvetlenebb kiszolgálás érdekében. „A német filmipar Magyarországon igen aktív, ezért úgy döntöttünk, hogy a jelmezeket akkor is biztosítjuk, ha a forgatás nem Németországban zajlik. Már dolgozunk magyar jelmeztervezőkkel is, ez nagy öröm számunkra” – mondja Andrea Peters vezérigazgató.

Hazai részről Juristovszky Sosa jelmeztervező elmondta: „Hozzáférésben, szerződésben, szállításban is megkönnyíti a magyar filmesek dolgát egy ilyen budapesti bázis, egy csomó utazást is meg lehet spórolni. Az előkészítés, majd a forgatás alatt még sokat változnak a dolgok, és sokkal egyszerűbb, ha helyben rendelkezésre állnak a ruhadarabok.”

A Theaterkunst budapesti bázisa a VI. kerületben, a Paulay Ede utca 55. szám alatt nyílik bemutatóteremmel, próbateremmel, és ott helyben a varrónővel el lehet végezni az átalakításhoz szükséges próbát is.

Az évi több mint kétmillió eurós forgalmat lebonyolító Theaterkunst arra számít, hogy Magyarországon az első évben, tehát 2021-ben nagyjából húsz projektben vesz majd részt a helyi független filmektől kezdve a nemzetközi produkciókig.

Évszázados tapasztalat

A Theaterkunst már dédszüleink idejében is foglalkozott jelmezekkel: a cég 1907-ben nyitotta első kosztümházát a berlini Oranienburger Straße-n, a német főváros nagy színházai színdarabokhoz, operákhoz, kabarékhoz kölcsönöztek innen öltözékeket. A múlt század 20-as, 30-as éveiben, a filmgyártás hőskorában a Theaterkunst a nemzetközi piacon is megjelent - az 1930-ban bemutatott A kék angyal című német filmben Marlene Dietrich viselte ruháit, a Ben Hur (1959) című monumentális alkotás főszereplői pedig korábban Amerikából hajóztak Európába páncél- és köpenypróbára. A cég New Yorkban, Amsterdamban, Londonban, Koppenhágában és Stockholmban is irodát nyitott. 1936-ban aztán Hermann J. Kaufmann alapító tulajdonosnak politikai nyomásra el kell adnia vállalatait.

A második világháború alatt a Theaterkunst gyűjteménye súlyosan megrongálódott, rengeteg ruha ment tönkre, és csak a háború után sikerült újra összeállítani a készletet. A társaság ezután két részre szakadt, Nyugat- illetve Kelet-Berlinben működött tovább. 1952-ben az új német filmfellegvárban, Münchenben hoztak létre újabb lerakatot. Egy évvel később a kelet-berlini VEB Theaterkunst bezárt. A következő évtizedekben a gyűjtemény folyamatosan bővült, és olyan produkciókat szolgált ki, mint például A híd (The Bridge - 1959), A tengeralattjáró (Das Boot - 1981), vagy a Berlin, Alexanderplatz című német televíziós sorozat (1980).

A 90-es években a cég egyebek mellett a Meryl Streep, Jeremy Irons, Glenn Close, Winona Ryder és Antonio Banderas főszereplésével forgatott A kísértetház (The House of the Spirits - 1993) vagy a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan - 1998) című Oscar-díjas mozi forgatásához biztosított jelmezeket. A 2000-es, 2010-es években a Theaterkunst kellékeit, öltözékeit használták például Quentin Tarantino Becstelen brigantik (Inglorious Bastards - 2009) című filmjében, amelynek egyik főszereplője Brad Pitt volt. Később rendeltek a cégtől jelmezeket a Homeland-sorozathoz (2011), a Grand Budapest Hotelhez (2014), illetve a Berlin Station (2017) vagy a nemrég hatalmas sikert arató Vezércsel (The Queen’s Gambit - 2020) című szériához is – utóbbiban egy sakkozónőt alakít Anya Taylor-Joy.

A Theaterkunst jelmezei felbukkannak a filmeken kívül televíziós produkciókban, reklámokban, fotózásokon, különböző eseményeken vagy zenei videókban, választott innen öltözéket például klippjeihez a Rammstein vagy Peter Fox is. A cég századik születésnapja alkalmából 2007-ben egy kiállítás is nyílt a Deutsche Kinemathek-Museum für Film und Fernsehen-ben, ahol eredeti jelmezeket, fotókat, terveket, rajzokat is bemutattak.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy zseni, aki nélkül ma más lenne az építészet

Egy zseni, aki nélkül ma más lenne az építészet

Peter Rice emblematikus épületek egész során hagyta rajta a kéznyomát.  

Párizs szeme

Párizs szeme

Brassaï-ról készült egész estés magyar dokumentumfilm a Capa Központban.

Idén is jelentkezik a Friss Hús elsőfilmes fóruma

Idén is jelentkezik a Friss Hús elsőfilmes fóruma

Március végén rendezik a Budapest Debut Film Forumot, várják a film- és sorozatterveket. 

Hirdetés