Ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt.

Kecskés Krisztina mestermunkájának témája a kötött anyagba rejthető információ, jelen esetben a zene.  Az adat, amely egy egységnyi jelekből épül fel, könnyen szinkronba hozható a kötött textillel, ahol minden sort kötött szemek alkotnak. Ezek a kötött szemek, akár csak a jelek önmagukban is hordozhatnak jelentést, mindegyik lehet különböző, de együtt is alkotnak egy nagy egységet, amit egészben értelmezünk és értékelünk.

Így a kötött anyag egy hordozóvá válik, ami struktúra szinten képes hordozni az integrált információt, ahogy a papírba is beleivódik a tinta, itt is szerkezetében történik a kódolás.

A zene kötött szabályrendszere párhuzamba állítható a kötött anyag szigorú rendszerével, de mégis mindkettőben határtalan lehetőségek vannak. 

Célkitűzések

Az alkotó céljai között szerepelt a jellemzően hallással érzékelt zene átültetése egy másik kommunikációs csatornára, hogy ne csak a fülünkkel halljuk a zenét, de a szemünkkel, vagy akár tapintással is érzékelni tudjuk azt. Fontos volt az is, hogy az elkészült három kötött textil egyfajta kiegészítése legyen a hallgatott zenének, és így erősítse az élményt. Alkotásával Kecskés Krisztina azt is el szerette volna érni, hogy úgy keletkezzen egy teljes körű élmény a néző/hallgató számára, hogy ne csak egy, de akár három érzékszervét is lefoglalva tudja átadni magát a zenei élménynek.

Tervezési koncepció és a megoldás

A fentiek alapján a projekt a zene vizuális megjelenítése kötött textilben. A három darabos kollekció három különböző zenét képez le, melyek egy zenei műfajhoz tartoznak, de három különböző hangszerelésben jelenítik meg azt. A különböző zenék stílusa, hangszerelése, valamint hangzása jelenik meg a kötött anyag struktúrájában.

Olyan rendszer szerint épül fel a kötött struktúra, ami lehetővé teszi, hogy a három különböző darabot egymáshoz lehessen hasonlítani, fel lehessen lelni a különbözőségeket és egyezéseket egyaránt.

Az alkotó a tárgyakat egy olyan kiállítótérben helyezné el, ahol egyidejűleg lehetne élvezni a látványt és a zenét. Amikor a látogató belép a terembe, meghallja és meglátja egyidejűleg a zenét, az élmény mindkét érzékszervet lefoglalva válik lebilincselővé. Mivel az élményhez hozzátartozik a tapintással való érzékelés is, a tapintás, simítás ebben az esetben kötelező.


  • Alkotó: Kecskés Krisztina
  • Témavezető: Kele Ildikó
  • Opponens: Újszászi Tünde
  • Intézmény: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem / Design Intézet / Textil Tanszék / Divat- és textiltervezés MA
  • Év: 2020



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Így lesz az elektromos vezetékből menő ruha

Így lesz az elektromos vezetékből menő ruha

Az alkotó kiment a hulladékudvarba, összeszedte a kábeleket és elkészítette a diplomamunkáját.

A 3D nyomtatással készülő eszköz, amely a gyermekek mozgásfejlesztését segíti

A 3D nyomtatással készülő eszköz, amely a gyermekek mozgásfejlesztését segíti

A tárgy teljes mértékben a gyerek igényeire, méreteire szabható.

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Üveg muráliák szakrális térben, avagy az ablakok meditációt segítő szerepe

Török Sára diplomamunkájában díszüveggel keresi a választ arra, hogyan lehet a ma embere számára olyan szakrális teret alkotni, mely segíti az elmélyülést és az istenkapcsolatot.

Hirdetés