A néző is felfedezővé válik

Insight sorozatunkban az OCTOGONnak (is) dolgozó építészeti fotósok vallanak a szakmához fűződő viszonyukról. Ezúttal Réthey-Prikkel Tamás válaszolt kérdéseinkre.

 

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába?

Utólag biztos vagyok benne, ha nem a képalkotást tanultam volna, akkor építész lennék. Így evidens az épületfotó szeretete.


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

A technikai tudáson kívül szerintem fontos a hit és az alázat is ahhoz, hogy jó képet készítsen az ember. Manapság ez sokszor nincs meg a különböző felületeken megjelenő anyagok esetében.


Az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

A portréfotóhoz hasonlatos a megrendelői attitűd. Van, aki csak egy igazolványképet vagy korrekt portrét szeretne magáról a CV-hez, de van, aki nyitott arra, hogy egyedi világítással, egyedi térben készüljön róla a kép. Így születik meg egy vizuálisan is izgalmas portrésorozat valakiről, ami tükrözi őt, azokkal a technikai lehetőségekkel, amiről a fotográfia valóban szól. Ha van rá lehetőség, engem ez a többlet érdekel: igazán megismerni egy épületet, a részleteit, s ennek alapján kitalálni, mi tudok hozzátenni a klasszikus szakmai eszközökkel. Amikor egy épületet fotózom, és megszületik a kompozíció, az számomra gyermeki öröm, katarzis. Felvillanyoz, és ezt az érzést viszem tovább a következő felfedezésre.

A varázslatot az adja, hogy ezt utána a néző is érzi, számára is életre kel az épület, és ő is felfedezővé válik. Megpihen a tekintete egy szép képen, majd megérkezik a felismerés, hogy „Már látom, értem!” Így születik meg a vizuális kaland.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét?

Ugyanúgy, mint tágabb értelemben a világ jövőjét: nem jó az irány, de egy jó kép, izgalmas kompozíció mindig örömet tud okozni.


 

Réthey-Prikkel Tamás Web | Facebook | LinkedIn

 

 

Réthey-Prikkel Tamás válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egy (két) kép | Ekler Dezső

Egy (két) kép | Ekler Dezső

Építészek az építészeti fotóról

Egy (-két?, sok?) kép | Csongrádi János

Egy (-két?, sok?) kép | Csongrádi János

Építészek az építészeti fotóról

Hirdetés